Billigere i lufta med Garder-moen

SAS varsler at de vil ta opp konkurransen med Braathens i kampen om de norske innenrikspassasjerene. Flere flyruter og billigere billetter blir resultatet når Oslos nye hovedflyplass åpner på Gardermoen 8. oktober.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er klare til å møte konkurransen om de norske innenrikspassasjerene når den nye hovedflyplassen på Gardermoen åpner. Situasjonen på Fornebu er slik at den hemmer økt konkurranse, sier viseadministrerende direktør Gunnar Reitan i SAS.

Nye ruter

Verken han eller innenrikssjef Johnny Skoglund vil si noe om hvor rimelig de billigste billettene blir, men begge understreker at SAS skal være like konkurransedyktig som Braathens og det nystartede Color Air.

De billigste billettene til andre byer i Norge kommer trolig til å koste rundt 1000 kroner tur/retur Oslo.

- Vi kommer til å starte opp med nye flyruter fra Oslo til Kristiansand og Ålesund. Daglig vil vi ha fem tur/retur-flygninger fra Oslo til hver av byene. I tillegg kommer vi til å øke antallet flygninger på eksisterende ruter til og fra Oslo med 12 nye tur/retur-flygninger, sier Johnny Skoglund.

Foreløpig vil han ikke si noe om hvilke ruter som blir forsterket med flere avganger, men en del vil gå til byer i Nord-Norge.

I forbindelse med storsatsingen på norske innenriksruter skal SAS få fem flunkende nye Boeing 737-600 fly til en verdi av en milliard kroner.

- Flyene settes inn på det norske markedet, framholder han.

Gunnar Reitan framholder at SAS ikke ville gå inn på billigløsninger som Braathens og Color Air der servering av kaffe og mat er droppet.

- Vi skal konkurrere fullt ut på pris, og vi skal nok bli to om hvem som har de billigste billettene. Likevel er det ikke aktuelt for oss å droppe servicen som vår konkurrent har varslet, legger han til.

Lillebror

SAS gjør det bra på innenriksflygningene i Norge - i motsetning til i Danmark og Sverige. Den norske innenrikstrafikken økte i januar og februar med 5,3 prosent, men det var blant forretningsreisende økningen var størst. Til tross for trafikkveksten er SAS fortsatt lillebror på innenriksmarkedet. Johnny Skoglund opplyser at SAS' markedsandel på det norske stamrutenettet er 41,5 prosent.

Fornebu er i dag så sprengt at det ikke er muligheter for ytterligere ekspansjon - noe Gardermoen vil gi.