Billigere med Gardermoen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når flyene går på vingene fra nye Gardermoen i 1998, vil konkurransen øke dramatisk. Prisene vil falle, også på innenriksrutene. Men taperne kan bli de som som bor i Distriks-Norge. I dag driver flyselskapene en beinhard posisjoneringskamp. I 1997 åpner nemlig EU for fri konkurranse i lufta. Ett år seinere får Norge ny og større hovedflyplass. - Konkurransen vil øke, og prisene vil falle. Det er det ingen tvil om, men hvor mye er mer usikkert, sier Finn Langeland, informasjonsdirektør i Luftfartsverket. Også Håkon R. Bjercke, presidenten i Den Norske Reisebransjeforening (DNR), mener at økt konkurranse og prisfall vil komme. Begge tror også at billigselskapene snart banker på døra. Billigselskaper Det britiske selskapet Virgin Express er et eksempel. Virgin har spist seg inn på SAS' ruter ved å starte flyginger mellom København og Brussel. Prisene falt kraftig. Sjefen i Virgin, rikmannen Richard Branson, hevder selskapet kommer til Oslo i løpet av to år. Men stortingsrepresentant Johanne Gaup (Sp - samferdselskomiteen) tror ikke alle vil tjene på økt konkurranse. - Distrikts-Norge er taperne. I dag er prisene urettmessig høye. I tillegg er det få ruteavganger, tordner hun. Selv kommer hun fra Kautokeino.Ulønnsomme ruter Sp-representanten synes det er hårreisende at folk i Nord-Norge må ut med over 2000 kroner for å komme seg fra Alta til fylkeshovedstaden Vadsø, en flytur som ikke tar mer enn femti minutter. For 795 kroner kommer man seg fra Oslo til Bergen. En av årsakene til de ujevne billettprisene er at trafikkgrunnlaget flere steder i Norge ikke gir rom for lønnsomme flyginger.