Billigere til Bangkok enn til Bergen

Når det finske selskapet Finnair starter flygninger fra Lakselv fredag, kan Finnmarkingene fly billigere til Bangkok enn til Bergen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Priseksempler fra Lakselv

Finnair:

  • Bangkok: kr 6877,-
  • Paris: kr 3755,-
  • København: kr 2990,-
  • Stockholm: kr 2645,-
  • Budapest: kr 3765,-
  • St. Petersburg: kr 3840,-
  • Berlin: kr 3055,-
  • Amsterdam: kr 3075,-
  • Hamburg: kr 3010,-
  • London: kr 3485
    Prisene gjelder tur-retur, og inkluderer flyskatt og et reisedøgn på hotell til alle europeiske destinasjoner.
    SAS:
  • Bangkok: kr 15828,- (vanlig økonomiklasse)
  • Paris: kr 5360,- (sommerpris)
  • København: kr 5256,- (sommerpris)
  • Stockholm: kr 4564,- (sommerpris)
  • Budapest: kr 5741,- (sommerpris)
  • Oslo: kr 6910,- (vanlig økonomiklasse)
    kr 2210,- (sommerpris)

Fredag tar Finnair for første gang av fra Banak flyplass i Lakselv. Blant annet vil en tur-retur-billett Lakselv-Bangkok koste 6877 kroner med det finske selskapet.

Til sammenlikning er normalprisen på strekningen Lakselv-Bergen og tilbake 7290 kroner med SAS.

Men Bangkok er ikke den eneste destinasjonen som vekker prismessig oppsikt. En tur til Budapest eller Paris får finnmarkingene for i overkant av 3700 kroner. At reisetiden er lenger med Finnair, kompenserer selskapet med ett gratis reisedøgn på hotell.

Nordkapp

Antallet avganger er imidlertid begrenset til tre i uka. Flyet, et 123-seters DC-9, tar de nord-norske passasjerene med til Helsinki, via Rovaniemi i Nord-Finland. Fra den finske hovedstaden reiser de videre ut i verden.

Det er imidlertid finnmarkingenes egen turistperle som har åpnet døren for sommerruta.

Etterspørselen etter turer til Nordkapp er enorm i det japanske turistmarkedet, i tillegg til at fler og fler sør-europeere får øynene opp for den svarte klippen.

- Vi er nødt til å gi kundene de reisemålene de ønsker, og etterspørselen etter Nordkapp-turer er økende. Spesielt på det asiatiske markedet. I Norge har vi også en sommerrute til og fra Bergen. Det er ingen som vil reise med oss hvis vi bare hadde hatt Helsinki å by på, sier Finnairs sjef i Norge, Taina Törnström, og legger til at ruta har sine begrensninger:

- Når midnattsola går ned på sensommeren innstiller vi våre flygninger.

- Til bunns

SAS kan ikke annet enn å ønske det nye selskapet velkommen på det norske markedet.

- Vi har registrert at de kommer, og ønsker de velkommen. Folk i Nord-Norge må jo være glad for at de får et slikt tilbud, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth.

Hun mener Finnair kjører prisene til bunns for å markere seg på på det norske markedet.

- De gjør et framstøt i Norge, og kjører nok prisene så lave som overhode mulig. At Finnair kan frakte passasjerer til en så lav pris til Bankok skyldes flere ting: Det er en kjensgjerning at jo lengere en flyr, desto lavere blir kilometerprisen. I tillegg er det endel andre markedsmekanismer som slår inn, hevder Meisingseth, og påpeker at det finske selskapet har lavere statlige avgifter å forholde seg til enn SAS har i Norge.

- Dessuten kan vi tilby sommerpris på 5.380 kroner fra Lakselv til Paris, sier Siv Meisingseth i et forsøk på å konkurrere.