Billigfilm utfordrer filmbransjen

Unge, uetablerte filmskapere har sett seg lei på det norske systemet for finansiering av norske spillefilmer og lager i stedet film på egen hånd. De skaffer penger utenom systemet, lønner sjelden aktørene og får bedre avtaler i utlandet. Med det utgjør de en trussel mot det etablerte filmsystemet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Bransjen er svært konservativ. Man blir advart mot å våge å lage film på egenhånd, sier Knut Vadseth, som laget billigfilmen «Operasjon Kano» for over 20 år siden.

En kan lage en helaftens spillefilm for en halv million kroner i Norge. Men du kommer også langt med 100 000 kroner. For den summen får man en videofilm, klar for overføring til kinoformat. Video er i dag den billigste teknikken for å lage helaftens spillefilmer.

Men med ett unntak er alle norske spillefilmer laget på den tradisjonelle måten.

Revolusjon

Konsertfilmen «Stein og Stjerner», med DumDum Boys og Bel Canto, kom som en liten revolusjon i det norske filmmiljøet da den ble presentert på kinoene i fjor. Prislappen lød på 1,5 millioner kroner.

- «Stein og Stjerner» kostet svært lite å lage, sier medregissør og produsent Odd Syse.

Av totalbudsjettet gikk mesteparten med til opptak og reisevirksomhet. Overføringen fra videobånd til filmruller kostet drøyt 400 000 kroner.

Fordelen med video er at du har et ferdig, redigert produkt som er svært billig og som kan vises i filmklubber og på TV. Ved overføring til kinoformat må en vurdere hva slags kvalitet som er ønskelig på sluttproduktet.

- Vi overførte videoen til kinoformat i England. Med det halverte vi kostnadene, sier Syse.

Opptak

Filmteamet til «Stein og Stjerner» betalte rundt 3000 kroner per dag i kameraleie i opptaksperioden. Hvis prisen skal presses i bunn, kan du klare deg med å gjøre opptak i et par uker.

- Vi hadde 18 opptaksdager, sier Hans Petter Blad, mannen bak en av Norges desidert billigste filmer, «Hodiak».

Totalt kostet filmen rundt 400 000 kroner å lage. Utgangspunktet var 16 mm råfilm.

Advarer

Gunnar Svendsrud i Det norsk filminstituttet advarer unge, energiske filmskapere mot å bruke for mye penger på egen hånd, for at de ikke skal sette seg i bunnløs gjeld.

- Jeg mistenker en del filmskapere med lavbudsjett for å tro at de kan tjene penger på filmene. Men det er svært vanskelig i Norge.

- Unge regissører bør helle satse på å lage kortfilmer og bevise at de kan lage film. Deretter kan offentlige eller private sponsorer hjelpe dem til å finansiere en spillefilm, sier Gunnar Svendsrud.