OPPTUR: Bilsalget har gått strykende i september. Aller best går det for Toyotas hybridmodell Prius, som kan skilte med en salgsøkning
på 234,4 prosent. Foto: Are Borgir
OPPTUR: Bilsalget har gått strykende i september. Aller best går det for Toyotas hybridmodell Prius, som kan skilte med en salgsøkning på 234,4 prosent. Foto: Are BorgirVis mer

Bilsalget til himmels igjen

Finanskrisen skremmer ingen lenger. Septembersalget ble rekordhøyt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): September ble en rekordmåned for bilsalget her i landet. Ikke siden 1997 er det blitt solgt så mange biler i denne  måneden. Og begynnelsen på oktober forteller om mer oppgang.

Snakk om klimaskifte i en bransje som for et halvår siden forberedte seg på konkursras. Nybilsalget ble nesten halvert, og flere importører måtte bite i seg salgsras på opp mot 80 prosent.

Det var Sibirvinter i bransjen.

Men så snudde det med sommeren, og august bød på årets første plusstall for flere bilmerker. I september kunne Volvo vise fram en salgsoppgang på hele 68 prosent, Toyota noterte 36, Mercedes 34, Nissan 27, Ford 25, BMW 20, Skoda 12, og Volkswagen knappe 11 prosent.

I bilbransjens lilleputtavdeling topper Fiat med en økning på imponerende 185 prosent. Hyundai og Subaru følger godt opp med solide salgsløft — også på årsbasis.

Ketchupeffekt
Jo da, happy days er tilbake, men Volvos norske toppsjef, Øystein Herland, er behersket glad til tross for rekordframgangen.

— Vi er forsiktige med å si at krisa helt er over. Personlig tror jeg at den psykologiske effekten av krisa nok var større enn selve realiteten i den, i det minste her i landet.

Herland mener snarere at tilstandene er i ferd med å normalisere seg igjen, og sier:

Artikkelen fortsetter under annonsen

— De positive signalene i samfunnet gir nå en ketchupeffekt i bilsalget. Både lav rente og tilsvarende arbeidsløshet bidrar til det.

Norges største
Toyota har i øyeblikket bestillinger på nye biler på høyde med jubelåret 2007. I august økte Norges største personbilmerke med 42 prosent og i september med 36.

Administrerende direktør Lars-Erik Årøy bekrefter at bilsalget ligger godt over normalen.

— Snuoperasjonen startet hos oss faktisk ved påsketider. Da begynte bestillingene å komme, og de har bare økt siden.

Bilhistorie
Årøy er enig med Volvo-sjefen om at det er en ketchupeffekt som nå styrer bilsalget. Men også han er moderat i sine spådommer om framtida og tror mer på en normalisering av bilsalget enn nye klondyketider.

Og det siste han ønsker seg er et nytt rentesjokk.

— Vi innser at renta må opp, men håper det blir en forsiktig og trappevis økning, sier han.

Årøy kan også glede seg over at en miljøbil for første gang i historien topper salgsstatistikken her i landet. I september tok hybridmodellen Prius førsteplassen foran VW Golf, Ford Mondeo, Volvo V70 og Toyota Avensis.

Det er faktisk bilhistorie.

Ikke noe blaff
Administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund puster i dag lettet ut.

— Utviklingen i september er veldig hyggelig, og jeg tror faktisk ikke den er et blaff. Ikke mange trodde på dette for et halvt år siden, da fryktet vi alle et konkursras i bransjen, sier han.

Leivestad tror på ytterligere salgsøkning, men innser at krisa ennå ikke er helt over. Tilstandene utenfor Norges grenser er mye mer alvorlige, og kan fort påvirke utviklingen her hjemme.