NY GOLF:. Alexander Gøtz(31) er på jakt etter en Golf.   Nå har han tatt turen til Møller på Ryen for å vurdere en splitter ny. Selger (i rutete skjorte) Rene Svendsen(33) tar en lengre prat med den potensielle kunden. Alle foto:Jacques Hvistendahl
NY GOLF:. Alexander Gøtz(31) er på jakt etter en Golf. Nå har han tatt turen til Møller på Ryen for å vurdere en splitter ny. Selger (i rutete skjorte) Rene Svendsen(33) tar en lengre prat med den potensielle kunden. Alle foto:Jacques HvistendahlVis mer

Bilsalget til værs igjen

I vinter og våres var det bekmørkt på bilmarkedet. Salget var nesten halvert. Nå løper nordmenn til bilbutikken igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Are Borgir
abo@dagbladet.no
Nordmenn er på full fart tilbake til bilforhandlerne. Etter blytunge måneder på bilmarkedet, peker nå flere og flere piler oppover igjen.

Finanskrisen som i fjor høst sendte bilsalget til bunns, skremmer ikke så mange lenger. Flere importører melder i dag om ordrebøker som fylles opp.

Strømmer til
Fortsatt ligger nybilsalget totalt knappe 27 prosent under samme tidspunkt i fjor, før finanskrisa slo til for fullt. Men de siste ukene har minustallene fra før sommeren blitt kraftig redusert, og overraskende store salgsøkninger noteres flere steder i bransjen.

Adm. dir Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening puster lettet ut etter flere dystre måneder:

—Personbilsalget er nå veldig bra. Men markedet er ennå ikke stabilt. Privatkundene strømmer til butikkene, men næringslivet er fortsatt tilbakeholdende.

Gullår
Toyota har nå bestillinger på nye biler på høyde med 2007 som var et gullår for bransjen, og øker salget i august med hele 42 prosent. Det er oppsiktsvekkende mye for landets største personbilmerke.

Blant andre ledende bilmerker har også Ford, Volvo, Audi, BMW, Mercedes, og Nissan positiv utvikling.

Volkswagen som kniver med Toyota om førsteplassen i Norge sliter derimot fortsatt med minustall, sammen med Opel, Peugeot, Honda og Skoda.

Små blir større
Årets askeladd på det norske bilmarkedet er koreanske Hyundai som til nå kan juble over en salgsøkning i forhold til fjoråret på hele 80 prosent. Hyundai nærmer seg nå for første gang 10 på topp-lista. Også små merker som Fiat og Subaru merker økende pågang. Fiat som har fått ny importør i Norge har økt salget i år med nesten 60 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilmodellen som i øyeblikket øker mest er familiebilen Toyota Avensis med hele 79 prosent. Også Nissan Qashqai, Ford Focus, og Volvo V70 har pene framganger. Norges mest populære bil er fortsatt VW Golf.

Avblåser krisa
Adm. dir. Erik Andresen tror ikke lenger på noe kriseår.Han forventer nå et bilsalg på rundt 95 000, som er langt over krisetallene som møtte bransjen i vinter.

TILBUD: Fortsatt er det mulig å finne kampanjepriser på enkelte modeller.
TILBUD: Fortsatt er det mulig å finne kampanjepriser på enkelte modeller. Vis mer

— Det så veldig mørkt ut ved starten på året, men så kom rentekuttene, og det redder nå bilsalget. Arbeidsledigheten har heller ikke blitt så ille som mange fryktet.

— Men vi skal ikke glemme at utenfor Norge er forholdene ganske annerledes, advarer Andresen.

— I Spania er arbeidsledighten opp mot 20 prosent, og snittet i Europa nærmer seg 10. Her i landet sitter vi faktisk på den grønne gren, det er nesten så man må klype seg i armen. Selv om jeg tror Norge vil komme greit ut av denne krisa, så har vi likevel ingen garantier.

Høyere salg
Adm. dir Lars-Erik Årøy i Toyota Norge følger Andresen, men tror at totalsalget blir enda høyere. Han sier til Dagbladet:

—I juni begynte markedet å snu for alvor. Våre ordrelister fylles nå opp. Alle våre nye modeller har vekst, og spesielt gledelig er den store etterspørselen etter iQ og Urban Cruiser. Dessverre har vi i øyeblikket ventetid på våre minste modeller, Aygo, Yaris, og iQ.

Toyotas nye utgave av hybridbilen Prius er bestilt av 600 nordmenn før den overhodet er introdusert i landet.

Årøy og Toyota kniver med Volkswagen om å vinne Norge, og kan i øyeblikket glede seg over større framgang enn hovedkonkurrenten.

Vinner Norge
Informasjonsdirektør Paul Hegna hos Harald A. Møller som representerer VW, Audi og Skoda sier imidlertid dette til Dagbladet:

—Den bilimportøren som får flest biler fra fabrikk tar førsteplassen Norge i år.

Han bekrefter at også Volkswagen har økende ordretilgang, men har problemer med levering av enkelte modeller fra Tyskland. Salget av små og mellomstore biler har skutt til himmels der nede etter at tyskerne fikk en kraftig økning av vrakpanten.