UREGELMESSIGHETER: Den tyske transportministeren Alexander Dobrindt holdt i ettermiddag en pressekonferanse om uregelmessigheter knyttet til utslipp i en lang rekke bilmerker. Foto: AFP/ dpa / Klaus-Dietmar Gabbert
UREGELMESSIGHETER: Den tyske transportministeren Alexander Dobrindt holdt i ettermiddag en pressekonferanse om uregelmessigheter knyttet til utslipp i en lang rekke bilmerker. Foto: AFP/ dpa / Klaus-Dietmar GabbertVis mer

Bilskandalen: - Uenighet om regeltolkning, mener Opels norske PR-sjef

- Ikke avdekket jukseprogramvare hos andre enn Volkswagen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en ny omdreining av utslippsskandalen som startet hos bilprodusenten Volkswagen, har tyske Bild i dag meldt at 630.000 biler skal tilbakekalles for å fikse en mekanisme som får utslippskontrollen på dieselbiler til å slå seg av ved visse temperaturer.

Og nå i ettermiddag har den tyske transportministeren holdt pressekonferanse og fortalt om uregelmessigheter knyttet til utslipp i en lang rekke bilmerker.

Men til forskjell fra det Volkswagen har innrømmet, er det likevel ikke funnet ulovlig programvare i denne runden med undersøkelser, skriver Bild.

- Ulik tolkning - Det er ikke avdekket jukseprogramvare hos noen av de andre produsentene, sier Stein Pettersen, PR-sjef for Opel i Norge til Dagbladet.

Han mener dette er en vesentlig forskjell, og sier at en stor del av uregelmessighetene transportminister Alexander Dobrindt snakket om i dag handler om ulik tolkning av regelverket.

- Dette dreier seg nok først og fremst om en uenighet om hvordan regelverket skal tolkes, og hva som er innenfor og utenfor, sier Pettersen til Dagbladet.

Han sier at uenigheten dreier seg om regelverket for hvordan utslipp skal måles.

Betydning i Norge Utslippene måles gjennom en såkalt «målesyklus» hvor det tas høyde for kjøring i by, på motorvei og køkjøring, og bilprodusentene har ifølge Pettersen tolket reglene annerledes enn myndighetene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Så er det tydeligvis mange som har tolket det på denne måten, sier han.

Pettersen har i dag fulgt tett med på utviklingen i den tyske bilskandalen, både transportministerens pressekonferanse og nyhetsdekningen ellers. Han mener det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om betydningen for biler i det norske markedet.

- Vi må få fakta på bordet, om hvilke modeller dette eventuelt gjelder, og om det gjelder for modeller som er solgt i Norge, sier Pettersen.

Ny målesyklus Uregelmessighetene som transportministeren snakket om kom fram i undersøkelser som ble satt i gang etter at Volkswagen innrømmet å ha brukt ulovlig programvare som manipulerte resultatene av utslippsmålingene.

Volkswagen innrømmet juks med utslippsdata for dieselbiler av merkene VW, Audi, Skoda og Seat.
Stein Pettersen opplyser at Opel forlengst har innsett at dagens godkjente måleregime ikke lenger er moderne, og om kort tid skal innføre en ny målesyklus.

- Vi skal innføre en ny målesyklus for å komme tettere opp til det reelle uslippet, sier han til Dagbladet.