KALDT OG HELSEFARLIG:  12 byer og bykommuner har nå fått fullmakt til å nekte biltrafikk i vinter. Partall eller oddetall i siste siffer i registreringsnummeret kan avgjøre. ILLUSTRASJONSFOTO: GORM KALLESTAD, SCANPIX.
KALDT OG HELSEFARLIG: 12 byer og bykommuner har nå fått fullmakt til å nekte biltrafikk i vinter. Partall eller oddetall i siste siffer i registreringsnummeret kan avgjøre. ILLUSTRASJONSFOTO: GORM KALLESTAD, SCANPIX.Vis mer

Bilskiltet kan avgjøre kjøreforbud i vinter

Par- eller oddetall. 12 byer kan stoppe biltrafikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsdepartementet har gitt Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø, Kristiansand og seks andre bykommuner mulighet til å innføre kjøreforbud og andre restriksjoner for å bedre luftkvaliteten.

Departementet har konkludert med at veitrafikkloven åpner for at kommuner og regionveikontorer har hjemmel til å innføre restriksjoner i trafikken hvis lufta blir for dårlig, skriver Dagsavisen.

Datokjøring - Vi har etterlyst en hjemmel for å innføre trafikkregulerende tiltak. Nå har vi fått en slik juridisk avklaring. Datokjøring, som avhenger av om siste siffer i registreringsnummeret er oddetall eller partall, er et aktuelt for flere dager i strekk, sier avdelingsdirektør Ivar Christiansen i Vegdirektoratet.

Bergen er blant kommunene som har størst problemer med luftkvaliteten. Her diskuteres det blant annet en drastisk økning i bompengeavgiften for å få ned trafikken.

Her er alle Også Bærum, Drammen, Fredrikstad, Porsgrunn, Skien, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim har fått klarsignal til å iverksette tiltak.

Både onsdag og torsdag lyste målestasjonen i Kannik i Stavanger rødt, noe som indikerer svært dårlig luftkvalitet.

Det gjør helsesjefen bekymret for befolkningen, skriver Stavanger Aftenblad.

- Ikke bruk gamle vedovner - Personer som har astma, allergi eller hjerte- og lungeproblemer bør være forsiktige med å oppholde seg i de mest forurensede områdene over tid. Jeg vil også oppfordre folk til å reise kollektivt, og folk som har gamle vedovner, kan gjerne la dem hvile nå mens vi har dette været, sier Egil Bjørløw, helsesjef i Stavanger kommune.

Byen har vesentlig lavere andel piggfrikjørere enn Oslo og Bergen, som også sliter med svevestøv i lufta i kuldedagene. Stavanger vurderer nå å innføre piggdekkavgift for å få opp andelen.

Ikke i Oslo I Oslo er kjøreforbud ikke et aktuelt tiltak for å bedre luftkvaliteten, skriver Dagsavisen.

- Oslo har ikke de samme akutte problemene som Bergen. Det er også slik at næringslivet vil tape milliarder hvis vi stanser biltrafikken, sier Jøran Kallmyr, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Han skal fremme en sak for bystyret før jul om hvor mye forurensing og helserisiko de kan godta før det iverksettes tiltak.

- Fornye bilparken Fremskrittspartiets andre nestleder Bård Hoksrud er også bekymret for konsekvensene som begrensninger i bilbruk vil kunne få for næringslivet.

- Dette vil få store konsekvenser for næringslivet i form av store tapte inntekter. Virkemidlet er dessuten helt feil.

- Virkemidlet vi isteden burde sette i verk er å fornye bilparken. Ved å få ned alderen på bilene vil utslippene bli kraftig redusert, sier Hoksrud til NTB.