Biltyv var ekspertvitne

En mestertyv var innkalt som ekspertvitne i en forsikringssak. 34-åringen avslørte en forbløffet Oslo tingrett hvordan de kriminelle jobber. - Det finnes utro tjenere i de fleste bransjer. Disse samarbeider med de kriminelle. En ny bil kan stjeles på under 15 minutter, sa biltyven i retten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne mannen har gjort flere hundre bilinnbrudd. I går var han ekspertvitne i Oslo tingrett.

34-åringen fikk bilimportøren til å innrømme at også nye biler kan stjeles raskt av profesjonelle tyver. Ekspertvitnet fortalte en forbløffet Oslo tingrett hvordan de kriminelle jobber.

- Dårlige vibrasjoner

I retten hevdet biltyven, som nå sier han har trukket seg ut av det kriminelle miljøet, at det finnes utro tjenere både hos bilimportører, på verksteder og i inntauings- og alarmbransjen. Disse samarbeider med profesjonelle biltyver, hevdet 34-åringen.

- Jeg har fått mange dårlige vibrasjoner fra det kriminelle miljøet etter at det ble kjent at jeg skulle vitne i denne saken. Det er svært dårlig likt at jeg skal røpe alle de kriminelles hemmeligheter i rettssalen, sa 34-åringen i retten.

Bakgrunnen for den sivile saken i tingretten er at en Oslo-mann ikke får utbetalt tyveriforsikring, blant annet fordi forsikringsselskapet mener bilen - en Audi 8 - er så tyverisikker at det er svært vanskelig å stjele den. If skadeforsikring mener det handler om forsikringsbedrageri og at luksusbilen aldri ble stjålet.

- Ikke innbruddssikre

Oslo-mannens advokat, Marius Dietrichson, hadde derfor kalt inn en av Norges mest kjente biltyver for å illustrere hvordan det er mulig å stikke av med nye biler.

Dommer og tilhørere - fra bilimportør og forsikringsselskap - satt klistret til stolene for å få med seg alle detaljene til den fargerike tyven, som de siste åra har fått seg en offentlig arbeidsgiver og bedyrer at han ikke lenger er i de kriminelles rekker.

- Bilene har blitt vanskeligere å stjele. Det ikke bare å ta en bil hjem fra nachspiel lenger. Det har faktisk blitt mer komplisert de siste ti åra. Men innbruddssikre er de ikke, sier biltyven.

34-åringen deler opp nyere biler i tre kategorier:

  • 5 minutter
Modeller opp til 1995, der man kan stjele de fleste med å bruke «gammelt verktøy», for eksempel skrutrekker og rørtang. Ekstyven regner med at det ikke tar mer enn fem minutter.

  • 15 minutter
Biler med startsperre, der man ikke lenger bare kan knekke opp låsen. Ifølge ekspertvitnet må man bytte ut en såkalt CDU-boks, «bilens datahjerne». Det tar omtrent 15 minutter å få på plass det nye tekniske utstyret.

  • 30 minutter
Nyere biler med startsperre, der man også må bytte ut tenningslås og speedometer, fordi disse kommuniserer med hverandre. Ekstyven regner med at de forholdsvis kompliserte arbeidsoppgavene tar rundt 30 minutter.

1500 pr. nøkkel

- Ingen nye biler er vanskelig å knekke teknisk, men det skjer også at bilene rett og slett blir tauet vekk og åpnet på et verksted eller i en garasje. Men over 80 prosent av alle nyere biler blir stjålet med originalnøkler som er formidlet av utro tjenere i bransjen, sier biltyven til Dagbladet.

Tyven tror ikke at noen bedrifter klarer å gardere seg mot utro tjenere.

- Det er faktisk blitt så vanlig at disse utro tjenerne får en fast pris på 1500 kroner for å skaffe en nøkkel, sier 34-åringen, som hevder han kjenner folk hos bilimportører, bilalarmfirmaer og transportfirmaer som alle lekker nøkler til det kriminelle miljøet.

34-åringen hevdet også i retten at flere kriminelle samarbeider med dem som tauer inn i biler i sentrumsgatene.

Presset bilimportør

Harald A. Møller, som importerer Audi, var representert med flere eksperter i retten i går. Serviceingeniør Tom Christian Nordby forsøkte å tone ned opplysningene til biltyven. For bilselskapene er det ikke gunstig at det kommer fram at de nye bilene kan stjeles.

Selskapet ble imidlertid til slutt presset til å innrømme at det er godt mulig å stjele nye biler. Nordby bekreftet at 80 prosent av biltyveriene er utført med originalnøkler. Han kunne heller ikke utelukke at det var noen utro tjenere hos bilimportøren som solgte nøkler til kriminelle.

Biltyven fortalte videre at det var enkelt å skaffe nøkler.

- Det er bare å finne registreringsnummeret og deretter ringe Biltilsynet for å få nesten alle opplysninger. Ut fra disse opplysningene kan den utro tjeneren bestille nøkler hos bilimportøren. Det er ikke alltid nøklene kan brukes i tenningslåsen, men de kan brukes til å komme seg inn i bilen og koble ut alarmen. Det gjør at man kan jobbe uforstyrret inne i bilen eller rett og slett taue den av gårde til en trygt sted hvor man kan utføre de mer kompliserte arbeidsoppgavene med å bytte ut teknisk utstyr, sa 34-åringen i retten. Ekstyven fortalte også at de fleste tyverier av luksusbiler er rene bestillingstyverier, og at bilene som regel blir fraktet ut av landet. Prisen for «jobben» ligger på overkant av 100000 kroner, forteller ekstyven til Dagbladet.

ENKELT: - Ingen nye biler er vanske-lige å stjele, hevder en 34 år gammel kjenning av politiet (bildet). I går var han ekspertvitne i en forsikringssak i Oslo tingrett. Biltyven avslørte alle hemmelighetene, noe som fikk representanter fra bilimportøren og forsikringsselskapet til å himle med øynene på bakerste benk.