Biltyverier for 150 milliarder

I Norge forsvinner 2000 biler hvert år. I Europa forsvinner biler til en verdi av ufattelige 152 milliarder kroner hvert år. Flere hundre dyre norske biler havner i Øst-Europa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har eksempler på store kriminalsaker hvor sprit og narkotika er betalt med stjålne biler fra Norge, bekrefter politiinspektør Knut Holen ved Kripos (Kriminalpolitisentralen).

Interpol i Lyon har satt store ressurser inn på å avdekke ligaene som stjeler biler og eksporterer luksusbilene til Russland, Balkan og Afrika.

- Tallene fra Interpol viser at det hvert år forsvinner biler til en verdi av 16 milliarder amerikanske dollar, om lag 152 milliarder norske kroner, i Europa.

400 millioner

I fjor ble det stjålet vel 18500 biler i Norge. Rundt 2000 av disse er ikke kommet til rette.

Politiet ønsker ikke å spekulere i hvor store verdier de forsvunne bilene representerer.

Men Dagbladet får bekreftet at de fleste bilene som forsvinner, er dyre luksusbiler. Et forsiktig regnestykke tilsier at om lag 1000 av de 2000 stjålne bilene havner i utlandet. De ekstremt høye avgiftene på norske biler gjør at snittprisen på bilen er minst 400000 kroner.

Selv om ikke norsk politi vil gå god for Dagbladets tall, får vi bekreftet at det er overveiende sannsynlig at biler verdt over 400 millioner norske kroner forsvinner årlig.

BESLAGLAGTE BILER: Polititet i den tyske grensebyen Passau beslaglegger daglig luksusbiler som blir forsøkt smuglet til Øst-Europa.Foto: ALEKSANDER NORDAHL
BESLAGLAGTE BILER: Polititet i den tyske grensebyen Passau beslaglegger daglig luksusbiler som blir forsøkt smuglet til Øst-Europa.Foto: ALEKSANDER NORDAHL Vis mer

- Vi har ikke regnet på verdien, men Dagbladets estimat virker fornuftig, sier politiinspektør Knut Holen ved Kriminalpolitisentralen.

Eksporteres

- De siste åra har vi sett en klar dreining mot at dyrere biler forsvinner. Naturlig nok er noe forsikringsbedragerier, men flere eksklusive biler stjeles og havner i utlandet. I dag er det tre hovedruter. Noen biler havner i Afrika, andre på Balkan og en stor del i Russland og de andre tidligere Sovjet-statene, sier Knut Holen. For noen uker siden avslørte grensepolitiet i Frankfurt en forsendelse av en Mercedes som var stjålet på Majorstua i Oslo. Den skulle til Afrika.

I en container, som angivelig var lastet med dekk, ble det foretatt en vektkontroll. Deretter ble containeren røntgenfotografert. I containeren var det gjemt en Mercedes fra Norge, verdt godt over en million kroner.

Organisert kriminalitet

De siste åra har Interpol sett en ny trend blant biltyvene.

- Folk blir overfalt og truet med våpen når de stopper på rødt lys. Andre har opplevd innbrudd hjemme, hvor tyvene bare har vært på jakt etter originale bilnøkler. Det gjøres også regelrette overfall hvor hensikten er å få tak i nøklene til dyre biler for så å forsvinne, forteller Knut Holen.

De mest populære bilmerkene som stjeles og eksporteres til utlandet, er tyske Mercedes, BMW, Audi og Volkswagen.

Seksti europeiske land samarbeider nå gjennom en egen database i Interpols hovedkvarter i Lyon i Frankrike for å få oversikt over fenomenet tyveri av biler.

- Det vi i dag vet, er at dette er organisert kriminalitet og at verdier for milliarder av kroner forsvinner. Det er forsikringstakerne som må betale regningen, sier politiinspektør Knut Holen.

«Folk blir overfalt og truet med våpen når de stopper på rødt lys.»

BESLAGLAGTE BILER: Polititet i den tyske grensebyen Passau beslaglegger daglig luksusbiler som blir forsøkt smuglet til Øst-Europa.Foto: ALEKSANDER NORDAHL