UTE AV SPILL: Norwegians Dreamlinerfly er inne til tekniske undersøkelser i Bangkok etter et «birdstrike» under innflygning til Bangkok i går. Norwegian måtte derfor leie inn et annet fly, noe som skaper forsinkelser for passasjerer i Bangkok og Oslo. Selskapets nyttårssalg gjør også nettsidene treige. Foto: Geir Barstein / Dagbladet / Skjermdump Norwegian.no
UTE AV SPILL: Norwegians Dreamlinerfly er inne til tekniske undersøkelser i Bangkok etter et «birdstrike» under innflygning til Bangkok i går. Norwegian måtte derfor leie inn et annet fly, noe som skaper forsinkelser for passasjerer i Bangkok og Oslo. Selskapets nyttårssalg gjør også nettsidene treige. Foto: Geir Barstein / Dagbladet / Skjermdump Norwegian.noVis mer

«Birdstrike» i Bangkok forsinker flere hundre passasjerer. Også problemer på nettsidene

Både Dreamlineren og nettsidene er satt ut av spill.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian har den sista tida opplevd store problemer på flere langdistanseruter. I går ble en avgang fra Bangkok utsatt i 14 timer, før den ble kansellert.

En kollisjon med fugler i innflygninga til Bangkok skapte forsinkelsene, og Norwegians Dreamlinerfly står fortsatt på bakken i Thailand. Det betyr at Norwegian må leie inn et annet fly og flere timers forsinkelse på dagens avgang fra Oslo til Bangkok og morgendagens avgang fra Bangkok til Oslo.

I dag tidlig har også Norwegians nettsider opplevd problemer på grunn av stor pågang.

Fikk ingen informasjon Det var under innflygning til Bangkok i går tidlig at Norwegians Dreamliner fikk et såkalt birdstrike og fugl i motoren. Avgangen fra Bangkok i går ble dermed kansellert, og fuglene i motoren skaper nye problemer for Norwegians langdistanseruter i dag og i morgen. Flynummer DY7201 skulle opprinnelig gått fra Gardermoen 14.20 i ettermiddag, nå er avgangen utsatt til 20.30.

Det skaper også ringvirkninger for Norwegians passasjerer som skal fly fra Bangkok i morgen. Avgangen 09.00 har ny estimert avgangstid 14.20 i morgen.

Henrik Fridén er en av passasjerene som må vente til langt ut på kvelden i dag med å komme seg avgårde til Bangkok.

- Vi fikk ikke noe informasjon fra Norwegian på sms eller epost, men jeg fant ut at det selv, Henrik Fridén, til Dagbladet.

Fridén reiser med samboer og en ti måneder gammel datter. Foreldrene hadde bestilt en babykurv til den lange reisen, men med nytt fly er det usikkert om barnet får en behagelig reise.

- Da jeg ringte fikk vi beskjed om at systemet var nede og de ikke kunne love oss hverken babykurven eller en plassering ombord der den kunne brukes, sier en skuffet Fridén til Dagbladet.

- Vi måtte leie inn et erstatningsfly fordi flyet traff en fugl under innflygning i går. Dreamliner-flyet er inne til tekniske undersøkelser, og et Airbus-fly skal erstatte det, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

- Akseptabel ventetid Han sier han ennå ikke vet hvor lang tid det vil ta før Norwegian-flyet igjen kan frakte passasjerer.

VENTER: Henrik Idén og familien må vente til i kveld med å fly til Bangkok. Samboeren Thea Birgitte Olufsen og sønnen Oscar på ni måneder venter på flyplassen. Foto: Privat
VENTER: Henrik Idén og familien må vente til i kveld med å fly til Bangkok. Samboeren Thea Birgitte Olufsen og sønnen Oscar på ni måneder venter på flyplassen. Foto: Privat Vis mer

- Vi har klart å leie inn et fly, og dette er så raskt vi klarte å få tak i et fly. Sammenlignet med de lange forsinkelsene tidligere på opp til et døgn, så er 5-6 timer tross alt ikke så ille, sier han.

Sandaker-Nielsen mener 5-6 timer er akseptabel tid å vente da Dreamlineren ble møtt av fugleflokken under innflygning.

- Vi fikk en uventa hendelse, og å klare å sette opp et erstatningsfly innen 5-6 timer bør defineres som akseptabelt. Det tar gjerne lengre tid å få plass til alle 300 passasjerene, sier han. Han opplyser at Norwegian har leid inn flyet fra selskapet Hifly, noe Norwegian har gjort en rekke ganger det siste året.
- Det er selvfølgelig aldri bra med forsinkelser, flyene bør gå i rute hele tida, og vi vet dette er leit for passasjerene, sier han.

Kapasitetsproblemer på nettsidene I dag har også Norwegians nyttårssalg blitt lagt ut på flyselskapet nettsider. Det har ifølge Sandaker-Nielsen skapt driftsproblemer på nettsida.

- Det har vært enorm pågang på nettsidene, og mange vil sikre seg en billigbillett. Det er selvfølgelig beklagelig at det skaper driftsproblemer. Jeg anbefaler folk om å prøve igjen litt seinere, for det går sakte nå, sier han.

- Pleier dette å skje når dere legger ut billetter for salg?

- Det er alltid mye oppmerksomhet og stor interesse for nyttårssalget. Det er uheldig at systemet ikke håndterer den store pågangen, sier informasjonssjef Sandaker-Nielsen.