KLAGET: Forbrukerombudet har avgjort at Mobile Marketing AS ikke har lov til å sende ut e-postreklame til forbrukere som ikke ønsker det. Bjørn Furuknap var blant klagerne. Foto: Privat
KLAGET: Forbrukerombudet har avgjort at Mobile Marketing AS ikke har lov til å sende ut e-postreklame til forbrukere som ikke ønsker det. Bjørn Furuknap var blant klagerne. Foto: PrivatVis mer

Bjørn (34) ble bombet med e-postreklame

Nå får Mobile Marketing AS svi av forbrukerombudet etter klagestorm mot uønsket reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forbrukerombudet har avgjort at Mobile Marketing AS og firmaets daglige leder Svein Arne Fjeld (44) ikke har lov til å sende ut e-postreklame til forbrukere som ikke ønsker det. Bryter Mobile Marketing vedtaket i fremtiden, må selskapet ut med 200 000 kroner per gang.

I tillegg må selskapets daglige leder også betale en bot på 100 000 kroner hvis vedtaket brytes.

Forbudsvedtaket er fattet etter gjentatte brudd på markedsføringsloven § 15.

Fikk mail daglig

Bjørn Furuknap (34) fra Oslo er en av forbrukerne som har klaget inn selskapet. Han forteller at han i perioder har fått uønsket reklame daglig.

- Firmaet hentet navnet mitt fra medlemslista hos Smart Club. Og jeg ble medlem der ved å fylle ut et fysisk skjema på papir, nettopp for ikke å kunne motta elektronisk reklame, sier Furuknap til Dagbladet.

Av den grunn er han klokkeklar på at han ikke har gitt sitt samtykke til å motta e-postreklame.

Over hundre klager
- Det er ikke lov å sende ut e-postreklame til personer som ikke har gitt samtykke til å motta det, sier seksjonssjef Frode Elton Haug.

Forbrukerombudet opplyser at de mottok de første klagene på firmaet i juni 2008. Disse kom fra forbrukere som mottok uønskede e-poster og SMSer fra Mobile Marketing.

Totalt har ombudet mottatt over hundre klager på firmaet det siste året.

Går rettens vei
Advokatfullmektig Øyvind Bø i advokatfirmaet Langseth DA, som representerer Mobile Marketing, opplyser til Dagbladet at firmaet er uenig i forbrukerområdets vedtak, og ønsker å ta saken for retten.

- Vi tar dette til domstolen for å stoppe de umiddelbare virkningene av vedtaket, som vi ikke mener det er grunnlag for.

Advokatfullmektig Bø ønsker ikke å si noe om hva slags følger vedtaket får for den videre driften av firmaet.

- Har du noen forståelse for forbrukere som er lei av å få innboksen fylt opp av reklame?

- Det har jeg ingen kommentar til.