BESKUTT AV KADHAFI: Jagerpilot og skvardronsjef Bjørn Mannsverk (42) ble beskutt av artilleri under bombetokt over Libya. Foto: Jonas S. Rasch
BESKUTT AV KADHAFI: Jagerpilot og skvardronsjef Bjørn Mannsverk (42) ble beskutt av artilleri under bombetokt over Libya. Foto: Jonas S. RaschVis mer

Bjørn (42) ble beskutt av Kadhafis artilleri

Jagerpilotene som fløy bombetokt over Libya ble hedret av utenriksminister Jonas Gahr Støre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BODØ (Dagbladet): Da oberstløytnant Bjørn Mannsverk (42) fløy sitt F16-jagerfly over Libya for å bombe mål, observerte han artilleri som skjøt mot flyet.

- Jeg så at det ble beskutt fra bakken, men jeg vil ikke si at vi møtte mye motstand. Samtidig ser man godt når man blir skutt mot, sier han til Dagbladet.

- Spesielt å se lyset fra byene Han forteller at han likevel ikke var spesielt bekymret, siden han fløy høyere enn deres rekkevidde.

- Det var veldig spesielt å fly over Libya og se lyset fra byene og se at livet går sin gang. Selv om jobben er å fly Norges skarpeste våpen og når vi trener på å utøve dødelig makt, er ikke det noe man ønsker å gjøre, sier han Mannsverk.

- Det hjalp at det var en god grunn til å gjøre det og at et samlet FN stilte seg bak, og at dette var noe verden gjorde i lag, fortsetter 42-åringen.

- Tilfredsstillende Mannsverk, som er skvadronsjef ved 332-skvadronen i Bodø, opplever oppdraget som todelt: profesjonelt og personlig.

- Profesjonelt er det med stor tilfredsstillelse å se resultatet av det vi gjør og det vi har trent på. Personlig har det vært veldig spesielt, sier Mannsverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han innrømmer at han er bekymret for hva dette kan gjøre med ham i ettertid.

- Jeg er imponert over hvordan vi har tatt hånd om hverandre og snakket mye om det vi har gått gjennom, sier Mannsverk til Dagbladet.

- Ingen bevegelse Mannsverk forteller at han bombet ulike bygninger, våpenlagre og kommando- og kontrollsentre.

- Det var ingen bevegelse på bakken der jeg bombet, men jeg bombet typiske militære mål som bygninger der det kan ha vært mennesker inne, sier han.

Hele tiden under den militære operasjonen i Libya skulle man ta hensyn til sivile, og i tillegg til at pilotene selv må gjøre vurderinger på dette, satt totalt seks nordmenn i Paggio Renatico i Nord-Italia som såkalte «red card holders».

- Vår oppgave var å vurdere oppdrag tildelt til Norge av Nato opp mot nasjonale regler for engasjement, folkeretten og FN-resolusjonen, sier flyger Hans Jørgen Nordskog til Dagbladet.

- Deretter kom etterarbeidet, som betyr at vi måtte følge opp operasjonen, se hvordan den hadde gått og vurdere det opp mot gjeldene regler, fortsetter han.

Angrer ikke på bombe-avgjørelser Jurist Per-Thore Bråthen var også i Paggio Renatico sammen med Nordskog. Han forteller at den virkelige jussen først spiller inn når bomben har truffet målet.

- Vi hadde et stort ansvar personlig, og som flere piloter sier, så må man kunne leve med hver enkelt bombe som treffer et mål, sier Bråthen.

- Jeg er glad for at jeg kan si at jeg ikke angrer på noen av avgjørelsene vi tok, konstaterer Nordskog.

Oberstløytnant Bård Reidar Solheim ledet den norske F16-styrken fra Souda Bay på Kreta. Han kan ikke avvise at sivile liv gikk tapt som følge av norske bombetokt i Libya.

FIKK SKRYT: Utenriksminister Jonas Gahr Støre ga skryt til det norske personellet som bidro til bombetoktene over Libya. Her hilser han på Bjørn Mannsverk. Foto: Jonas S. Rasch
FIKK SKRYT: Utenriksminister Jonas Gahr Støre ga skryt til det norske personellet som bidro til bombetoktene over Libya. Her hilser han på Bjørn Mannsverk. Foto: Jonas S. Rasch Vis mer

- Det var en utrolig hektisk og utfordrende oppgave tilknyttet et svært viktig oppdrag. Vi har tatt i bruk Norges skarpeste våpen, og det har vi gjort med ydmykhet, sier Solheim til Dagbladet.

Avviser ikke sivile dødsfall - Vi kan aldri avvise at sivile liv har gått tapt, men vi gjorde alt vi kunne for å forsikre oss om at det aldri var det der vi bombet. Jeg har en god magefølelse, sier Solheim.

Solheim fløy selv flere tokt over Libya, men forteller at han i forkant trente seg mentalt for oppgaven, og at det var som å fly over Bodø.

- Det handlet om å få jobben gjort, og det gjorde jeg, sier han.

Skvadronsjef Mannsverk, styrkesjef Solheim og flere andre piloter og offiserer møtte onsdag utenriksminister Jonas Gahr Støre på hovedflystasjonen i Bodø.

- Jeg har brukt anledningen til å gi honnør til mannskapene som har gjennomført operasjonen etter de høyeste standarder. Det norske bidraget blir fremhevet som veldig treffsikkert, og Luftforsvaret var raskt på vingene over Libya. Det var avgjørende, sier Gahr Støre til Dagbladet.

- Libyernes revolusjon Utenriksministeren mener det er viktig å huske på at det er libyernes revolusjon, til tross for at Norge og det internasjonale samfunnet la til rette for den.

- Det er helt avgjørende at dette er libyernes revolusjon. Det er libyerne som har reist seg mot Kadhafi, og ingen utenfra kunne gjøre det. Det at hans militære makt ble svekket etter operasjonen med mandat i sikkerhetsrådet har en medvirkende årsak, men uten at det libyske folk hadde hatt mot til å reise seg, hadde ikke det skjedd, sier Gahr Støre til Dagbladet.

Han mener Tripoli falt raskere enn noen hadde forestilt seg, og mener det nå stilles store krav til overgangsrådet i Libya.

- LIBYERNES REVOLUSJON: Til tross for Norges bidrag til Nato-operasjonen i Libya, mener utenriksminister Jonas Gahr Støre at dette først og fremst er libyersnes revolusjon. Foto: Jonas S. Rasch
- LIBYERNES REVOLUSJON: Til tross for Norges bidrag til Nato-operasjonen i Libya, mener utenriksminister Jonas Gahr Støre at dette først og fremst er libyersnes revolusjon. Foto: Jonas S. Rasch Vis mer