BOK:  Bjørn Kjos presenterte sin nye biografi Høyt og lavt". Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
BOK: Bjørn Kjos presenterte sin nye biografi Høyt og lavt". Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Bjørn Kjos: - Vi måtte satse på langdistanse for å overleve. Det var det ikke alle som forstod

Norwegian-gründeren med kritikk til de som prøvde å stoppe langdistanseflyvningene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette er min personlige historie, om hvordan jeg har opplevd det. Norwegian er ikke noe oneman-show, og jeg ville ikke klart dette uten alle de flinke folka. Men noen vil nok ha en annen oppfatning av historien, sier Kjos.

Han har akkurat lansert sin selvbiografi, «Høyt og lavt».

- Jeg har skrevet denne boka fordi folk burde få innblikk i at dette ikke bare har vært en dans på roser, sier Kjos til Dagbladet.

Utelukkende teamarbeid Han ønsker å få fram at Norwegian utelukkende er et samarbeid med mange flinke folk. Æren vil han med andre ord ikke ta alene.

- Dette er utelukkende et teamarbeid, sier han.

I 1993 starter flyselskapet Norwegian flyginger med Fokker 50 på den norske vestkysten i samarbeid med Braathens S.A.F.E. Tjue år seinere var Norwegian Nordens nest største flyselskap, og i 2014 transporterte de 24 millioner mennesker. Bjørn Kjos var med fra starten. Siden 2002 har han vært administrerende direktør.

- Vi har kjempet en kamp for å overleve. Vi har mange tøffe og flinke konkurrenter. Det vi leverer i dag er ikke godt nok i morgen. Vi må hele tiden fornye oss. Er det noe som endrer seg hele tiden, så er det luftfarten, sier Kjos.

Måtte satse på langdistanse - Vi kan ikke ta opp kampen mot Ryanair og EasyJet, og ble derfor nødt til å satse på langdistanse. Det var ikke alle ansatte fornøyd med, sier Kjos.

Da Kjos ville etablere base i London for å starte med langdistanseflygingene, tok noen Norwegianansatte turen til Bodø, for å ha et møte med Luftfartstilsynet. I boka skriver Kjos at dette øyensynlig for å overtale tilsynet til å nekte Norwegian å starte denne langdistanseoperasjonen.

Hvor vellykket dette gikk vet vi nå, men Kjos tar likevel selvkritikk for måten han håndterte situasjonen.

- Jeg var ikke god nok på å forklare de ansatte hvorfor vi ville stase på langflyvninger. Kommunikasjonen var ikke god nok, og det tar jeg selvkritikk for, sier han til Dagbladet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram