LANGDISTANSE-PLANER:  Norwegian fikk denne uka driftstillatelse for langdistanseflyging. 
Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix
LANGDISTANSE-PLANER: Norwegian fikk denne uka driftstillatelse for langdistanseflyging. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpixVis mer

Bjørn Kjos er forberedt på USA-flause

Får han ikke trafikkrettigheter, vil han kjøpe et annet flyselskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian fikk denne uken irsk driftstillatelse for datterselskapet Norwegian Air International til å fly langdistanse mellom Europa, Asia og USA. Denne er imidlertid ubrukelig dersom de ikke får trafikkrettigheter i USA.

- Da har vi to valg. Vi kan enten fly på den norske tillatelsen som i dag, eller kjøpe et annet flyselskap, sier Kjos til Dagens Næringsliv.

Han legger til at førstnevnte alternativ er uaktuelt, fordi den norske tillatelsen har for mange begrensninger.

- Vi har jo cirka tre-fire tilbud på selskaper vi kan kjøpe og som allerede har rettigheter i dag, sier Kjos.

Amerikanske fagforeninger ønsker at Norwegians datterselskap skal bli nektet de rettighetene fordi selskapet er etablert utenfor Norge og flyr med asiatisk personell mellom USA og Europa. Norwegian sier de regner med en løsning innen kort tid.

(©NTB)