- Bjørn Kjos kan ikke bestemme over pilotene når de er i streik

Parat-lederen mener Bjørn Kjos ikke kan splitte pilotene i tre selskaper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian besluttet i ettermiddag å etablere tre skandinaviske datterselskaper. Det betyr at alle pilotene overføres til dette nye selskapet, som beholder de samme tariffavtalene, rettighetene og betingelsene. Dette betyr at streiken må forhandles i hvert enkelt land.

- Bjørn Kjos kan ikke bestemme over arbeidstakere som er i streik. Han kan ikke gjøre dette, sa Parat-sjef Hans-Erik Skjæggerud om avgjørelsen om å splitte de skandinaviske pilotene i tre datterselskaper, da fagforbundet kom med en kort uttalelse i dag.

- Målet til Kjos er å splitte pilotene, dette gjør han nå, med å dele opp selskapet uten å drøfte eller ta hensyn til spillereglene i arbeidsmiljølovene, sier Skjæggerud.

- Det utfordrer det seriøse arbeidslivet, og det utfordrer arbeidsgivere som følger spillereglene, sier Parat-lederen

Tidligere har Norwegian-pilotene forberedt seg på at Norwegian vil slå det norske datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) konkurs og heller kjøpe pilotenes tjenester fra et eksternt selskap. Nå opprettes altså nye pilotselskaper under NAN, ett for hvert av de skandinaviske landene.

- Ny mulighet Bjørn Kjos informerte selv om hva Norwegian ønsker med en slik omstrukturering, like etter at Norwegian sendte ut børsmeldinga 15.52 i ettermiddag.

- Vi har gitt pilotene mulighet til å forhandle på overtid. Vi har satt de norske i ett selskap, de i Sverige i ett selskap og de i Danmark under ett, sier Kjos.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hadde vi valgt avvikling, hadde det kunne være splitt og hersk. Men nå har Parat fått en ny mulighet, sier Kjos.

- Nå er det opp til hvert enkelt land. Vi har gitt dem en ny runde fordi vi ønsker å gi dem en ny mulighet. Vi har laget nye pilotselskaper. Vi forventer at de vil bruke samme forhandlingsmetoder. Det betyr at de har fått en ekstra runde til å forhandle med, det alternativet ville være å sette dem i konkurs, sier Kjos.

Kjos snakket også om hvorvidt Norwegian vil stille seg i en annen posisjon i forhandlingene land for land med de nåværende Norwegian-kravene.

- Jeg vet ikke om fagforeningene vil godta tilbudene. Det kan være forskjellig fra land til land, det er sterke krav i Danmark om pensjon, for eksempel, mens det i Norge er andre krav. Jeg vet ikke hvordan tilbudet vil bli mottatt, sier han.

Pistol mot hodet Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier det er en klar trussel fra Norwegian når selskapet krever at de streikende skal møtes innen klokka 15 i ettermiddag.

- Dette er en klar trussel. Det føles som å få en pistol mot hodet, hvor man skal leies inn i et rom for å signere noe som de har bestemt. Dette er totalt useriøst, sier Parat-lederen i en pressemelding kl. 15.00.

Dermed er det som i morges så ut til å bli en dag for tilnærming mellom partene i stedet endt med en enda mer uforsonlig tone.

Skjønner du at Parat mener dette er som å forhandle med en pistol mot hodet? fikk Norwegian-sjef Bjørn Kjos spørsmål om på en pressekonferanse i ettermiddag.

- Nei, det skjønner jeg overhodet ikke, svarer Kjos.

- Det sier sitt når de ikke vul ha med riksmeklingsmannen i forhandling. Seinest i natt sto de på kravene de vet vi ikke gi fra oss - den kommersielle styringsretten, sier Kjos.