Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Bjørn Kjos om Dreamlinerne: - Det har vært for dårlig

- Vi beklager dette på det dypeste. Det skal ikke skje, sier Norwegian-sjefen etter krisemøte om Dreamliner-flyene.

TRØBBEL:  Norwegiansjef Bjørn Kjos sitter i  møte med representanter for Boeing. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
TRØBBEL: Norwegiansjef Bjørn Kjos sitter i møte med representanter for Boeing. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FORNEBU(Dagbladet): Bjørn Kjos og den øvrige ledelsen i Norwegian satt i et flere timer langt krisemøte med toppsjefene i Boeing i dag.
Ved 19.30-tiden møtte en alvorlig Norwegian sjef Bjørn Kjos norsk media uten hans faste varemerker, latteren og smilet, og slo umiddelbart fast følgende:

- Det har vært for dårlig, og jeg er veldig lei meg på Norwegians vegne og for passasjerene. Vi har hatt et oppvaskmøte, sa Kjos.

Han mener at det store problemet har vært at de ikke har hatt reservedeler tilgjengelig på de destinasjonene Dreamliner-flyene har trafikkert.

- Det vi gjør nå er å sende reservedeler og lagre dem rundt der vi trenger dem. Det hjelper ikke at delene er i London når vi trenger dem i New York eller Bangkok. Nå skal dette bli bedre. I løpet av denne uka skal alt være på plass, og vi bør da slippe disse forsinkelsene i framtida, sier Bjør Kjos.

Kjos sier rett ut Norwegian ikke kan leve med de store forsinkelsene som Dreamliner-flyene har hatt.

- Vi aksepterer ikke alle disse forsinkelsene. Det har vi gjort veldig klart for Boing. Hele ledelsen fra Boeing er her, og det sier sitt om hvor seriøst de tar dette, sier Kjos.
- Alle som har med vedlikehold og den øvrige ledelsen var her. Nå bygger vi opp reservedelslager i Oslo, Stockholm og på JFK-flyplassen i New York. Alle steder. Da vil vi være godt rustet til å unngå de store forsinkelsene, sier Kjos.

- Satte dere flyene for tidlig inn i trafikk?

- Hadde jeg vist dette på forhånd ville vi kjørt en lengre testperiode på korte flystrekninger før vi satte dem inn på langruter. Når vi testet dem hadde vi få problemer. Det vi har lært av dette er at vi vil teste ut de nye flyene i minst en måned før vi setter dem i trafikk på de lengre rutene, sier Kjos.

Han tror ikke kundene vil straffe Norwegian for hardt etter alle hendelsene.

- Hadde dette vært på en kortere rute som for eksempel til Stockholm, hadde det vært en katastrofe. På de lengre flyvningene er det en annen kundemasse, og jeg håper at de vil ha tillit til oss når vi får ordnet opp i problemene. Vi vil fortsatt tilby rimelige billetter, sier Kjos.

Norwegian-sjefen understreket at de nye flyene er veldig avanserte. - De andre flyene som vi konkurrer mot er 1990-modeller, mens dreamlineren er 2012 modell. Kunnskapen må opp når det gjelder tekniske problemer, sier Kjos.
-Vil Norwegian kreve erstatning?

- Det viktigste nå er at vi får flyet opp i luften igjen. Erstatning får vi diskutere senere, sier Kjos.

Hva med Norwegians omdømme?

- Norwegian er det mest punktlige selskapet i Europa, ethvert kritikkferdig forhold er et problem for vårt omdømme. Vi ønsker ikke at folk skal vente og jeg håper ikke passasjerene har mistet tilliten, sier Bjørn Kjos.

Han kunne ikke redegjøre for hvor mye forsinkelsen kan komme til å kostet selskapet. - Vi har ikke oversikt over hvor mye det har kostet oss, men det er klart at dette vil være gjenstand for forhandlinger med Boeing. Kostnadene er en ting, men det er ikke vår feil at disse tekniske problemene har oppstått. Boeing har vedlikehold på flyene og det er de som må løse disse problemene. Det er Boeing fullstendig innforstått med, og de legger seg flate, sier Kjos.

- Det er ikke vi som har bygd flyene, og det er ikke vi som har ansvaret for reklamasjoner eller reparasjoner. På den måten har vi ikke tapt penger. Jeg har ikke sett de tallene som det refereres til om tap i kroner og øre, så det kan jeg ikke kommentere, sier Børn Kjos.

Flyprodusenten Boeing som i ens ærende kom til Oslo fra USA for å snakke ut med Norwegian og finne løsninger på problemene ville ikke møte norsk presse.

- Dere må spørre dem om hvorfor de ikke ville møte pressen. De måtte sannsynligvis ha med seg et helt departement. De er jo amerikanere, vet du, sier Kjos.

Forfulgt av feil Siden starten i mai, har langdistansesatsingen vært forfulgt av feil. Først gjennom at Norwegian ikke fikk levert de nye Dreamliner-flyene fra Boeing, deretter med kritikk av elendig service og nå de siste ukene rapporter om nesten daglige forsinkelser.

Mandag kveld landet New York-flyet sju timer forsinket på Gardermoen etter at det nok en gang ble stående timesvis på bakken med tekniske problemer.

Norwegian vil ikke tidligere på dagen kommentere agenda for møtet med Boeing, utover at å si at partene skulle diskutere de tekniske problemene selskapet har opplevd med sine nye Dreamliner-fly, og hvordan disse kan unngås når flåten utvides ytterligere.

Begge flyene forsinket I dag var begge Norwegians Dreamliner-fly fra henholdsvis Bangkok og New York forsinket som følge av forsinkelser fra de tidligere flyvningene. For Bangkok-flyets del er forsinkelsen så stor at avgangen fra Stockholm til New York senere i kveld, også blir forsinket. Flere eksperter har påpekt at selskapet er svært sårbart, så lenge de bare har to Dreamliner-fly i trafikk.

Meglerhuset Arctic Securities tror driftsresultatet blir 220 millioner kroner svakere i år på grunn av rutene til USA og Thailand. Det betyr et tap på omtrent 1.300 kroner per passasjer.

Norwegian har bestilt 122 fly fra Boing-fabrikken. Åtte av disse flyene er av typen Dreamliner.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media