KRITISERER Norwegian-sjefen, Bjørn Kjos, er ikke redd for sterkere konkurranse fra SAS. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
KRITISERER Norwegian-sjefen, Bjørn Kjos, er ikke redd for sterkere konkurranse fra SAS. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Bjørn Kjos refser milliardlån til SAS

- Negativt for konkurransen, mener han.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian-grunlegger Bjørn Kjos knuser drømmene til Jacob Wallenberg, nestleder i SAS-styret, om å komme ned til erkerivalens kostnadsnivå. Samtidig kritiserer Kjos skandinaviske regjeringer for atter en gang å gi SAS økonomisk støtte.

På mandag presenterte SAS sin spareplan, som blant annet innebærer å kutte i lønningene. De skandinaviske bankene har gått sammen om å gi et milliardlån til SAS.

- Det er fornuftig at SAS senker kostnadene, sier Bjørn Kjos til di.se.

Utover det er det ikke mye positivt Kjos har å si om sparetiltakene SAS presenterte på mandag. Han synes ikke skandinaviske stater og banker skal stille opp med lån. Han tror heller ikke at det er siste gangen SAS må gjøre tiltak i finansieringen.

- Når ikke bankene tør å ta risikoen, hvorfor skal myndigheter og skattebetalere gjøre det? spør Kjos.

Støtte er negativt Han konstaterer at øvrige aksjeeiere ikke bidrar og hjelper SAS. Kjos mener at støtte fra staten er negativt for konkurransen, men kommer ikke til å legge fram formelle protester mot støtten. Han regner med at interesseorganisasjonen kommer til å gjøre det.

- Om de ansatte hadde gått ned til null kroner i lønn hadde SAS sine kostnader vært 50 prosent høyere enn Norwegians, hevder Kjos.

- Bare SAS-sjefen Rickard Gustafsons lønn er nok til å dekke kostandene for hele administrasjonen i Norwegian.

Ikke i nærheten Han peker på selskapets kostnader per flysete og flykilometer, og hevder at SAS synker sine kostnader fra 78 norske ører til 71 til 72 ører med den planlagte spareplanen. Norweigan ligger på rundt 42 til 43 øre, hevder Kjos.

Kjos avviser at et SAS med lavere kostnader vil føre til hardere konkurranse for Norwegian. Hvis SAS hadde gått konkurs tror han at det vil komme flere konkurrenter.

- Da Sterling gikk konkurs doblet det kapasiteten på en uke. Om SAS går konkurs betyr det at noe bedre kommer inn og konkurrerer, sier Kjos.