ETTERLYSER ASKEMÅLINGER: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.
Foto: Berit Roald / Scanpix
ETTERLYSER ASKEMÅLINGER: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Bjørn Kjos vil ha norske aske-målinger

Norwegiansjefen lurer på om det egentlig er farlig å fly over Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener det trengs bedre målinger for å avgjøre om det er farlig å fly, så lenge det er klarvær og god sikt over Norge.

Han etterlyser egne norske partikkelmålinger. Norsk luftrom er stengt uten at norske myndigheter har undersøkt om det faktisk er vulkanaske i luften, skriver Dagens Næringsliv.

- Å fly inn i en vulkansky er livsfarlig. Men så lenge det er klarvær og god sikt er det ufarlig å fly, sier Kjos til avisa.

Britiske tallInformasjonssjef Anne-Sissel Skånvik sier til Dagbladet at Kjos ikke mener det er trygt å fly, men at Kjos ønsker at det tas egne målinger for å finne ut om situasjonen er fatlig. Både hans selskap Norwegian og SAS taper store beløp hver dag flyene må stå på bakken.

Avinor og Luftfartstilsynet baserer seg på værrapportene fra britiske Met Office, men i Storbritannia er de usikre på konsentrasjonen av partikler over Skandinavia.

- Ingen har målinger på partikkelkonsentrasjonen i Skandinavia. Det trenger heller ikke å være noen partikler der, sier pressekontakt Helen Chivers i Met Office til avisa.

Alle flyplasser i Sør-Norge er fortsatt steng, avgjørelsen ble tatt av Luftfartstilsynet og Avinor - tilsynelatende uten at det er gjort noen målinger i norsk luftrom. Hele den europeiske luftfarten er lammet, flyselskapene taper milliardverdier, næringslivet lider og millioner av passasjerer står på bakken.

- Det har kommet flere utbrudd på island i natt og når har steget til rundt 30 000 meters høyde går det i retning Norge, sier meteorolog Barry Gromett ved britiske Met Office til Dagbladet.

PermitteringerKjos vurderer å permittere nesten alle sine ansatte. Det er allerede varslet om permitteringer i SAS.

Avinor og Luftfartstilsynet baserer seg på værrapportene fra britiske Met Office, men der er de usikre på konsentrasjonen av partikler over Skandinavia.

Sjefen for Oslo lufthavn Gardermoen, adm. direktør Nic Nilsen, synes ikke faren ved å fly i dagens situasjon er overvurdert.

- Vi kan ikke ta noen sjanser. Faglige instanser hos lufartsmyndigheter, meteorologi og flyselskaper over hele Europa har felles telefonmøter hver sjette time hele døgnet, og selvfølgelig stoler vi på konklusjonene etter de møtene, sier Nic. Nilsen til Dagbladet.

- Ingen trafikk i dagDet neste europeiske telefonmøtet starter klokka 14.30, og Gardermoen-sjefen regner med at det kommer en konklusjon ved 16-tiden.

- Det blir ingen trafikk til eller fra Gardermoen i dag, og utsiktene er heller ikke gode for søndagen. Vi får avvente neste beskjed ved 16-tiden, men hvis det var noe jeg måtte rekke fram til søndag, ville jeg ikke satset på fly, men se etter andre muligheter allerede i dag, sier Nic Nilsen.

Sjefen på landets hovedflyplass sitter selv på toget mellom Bergen og Oslo i formiddag.

- Det går i rute, og det er attpåtil ledige seter, rapporterer Gardermoen-sjefen.

ASKE: Det gule på bildet er asken. Bildet ble tatt klokka 10 norsk tid. Foto: Met Office
ASKE: Det gule på bildet er asken. Bildet ble tatt klokka 10 norsk tid. Foto: Met Office Vis mer