Bjørnsen i kasserollekamp med NRK

Før jul får Ola nordmann to nye tv-shop-kanaler som tilbyr kasseroller, smykkeskrin og annet til "fantastiske priser". Knut Bjørnsens TV-Butikken Norge kommer på lufta allerede i oktober, mens den nye shoppinggiganten til Bjørnsens gamle arbeidsgiver, NRK, starter med prøvesendinger før jul.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NRK-selskapet NRK Aktivum går i kompaniskap med TV2, Telenor Link og TV-Torget når de nå starter shopping-kanalen Nordic Shopping Channel. Kanalen skal selge varer og tjenester til folk i de nordiske landene, og i Norge vil kanalen dukke opp på samme frekvens som NRK2 i tidsrommet mellom ett om natta og fem om ettermiddagen.

En triumf

Den nye kanalen blir en kjempemessig konkurrent til den lenge planlagte TV-Butikken Norge som Knut Bjørnsen og hans selskap Scandinavian Broadcasting Group står bak. Her blir det salg av alskens produkter via satellitt og kabel 24 timer i døgnet.

- Hyggelig å få en konkurrent, sier NRK-veteranen Bjørnsen, som har opplevd å bli latterliggjort på grunn av overgangen til det hyperkommersielle tv-shop-markedet. Nå opplever han altså at NRK kommer etter.

- Dette er en liten triumf for meg, konstaterer Bjørnsen, som forklarer NRKs inntreden på markedet på følgende måte:

- Det koster å drive NRK, og denne nye kanalen er vel en slags måte å finansiere den øvrige virksomheten på. For min egen del kan jeg vel si det slik at det er greit å være først ute, understreker Bjørnsen.

Hoppet av TV-Torget

NRK er ikke den eneste tidligere arbeidsgiveren Bjørnsen nå møter i døra. Bjørnsen jobbet tidligere for TV2-eide TV-Torget som nå satser tungt sammen med NRK.

- Jeg og flere andre nøkkelpersoner i TV-Torget hadde et sterkt ønske om å starte opp en egen shopping-kanal, men det var det ikke vilje til fra eiernes side. Resultatet ble at vi gikk ut av TV-Torget og startet TV-Butikken på egenhånd, forteller Bjørnsen.

Ekspedisjonssjef Helge Sønneland i Kulturdepartementet sier at tv-butikk-kanalene ikke er i tråd med norske regler. Det at TV-Butikk Norge skal sendes og drives fra Luxembourg, mens Nordic Shopping Channel etableres i London, behøver ikke å bety at alt er som det skal være, ifølge Sønneland.

- Dette kan dreie seg om en type utflagging som ikke er tillatt, sier han.