Bjørnsen smiler i ulovlig reklame

I disse dager smiler TV-kjendis Knut Bjørnsen fra annonseplass i ukebladene og skamroser kosttilskuddet Q10. Nå erklærer Statens legemiddelkontroll reklamekampanjen for ulovlig. Bransjerådet for Naturmidler beklager Bjørnsens deltakelse og betegner det som villedende reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv sier Knut Bjørnsen til Dagbladet at han ikke visste at han deltok i en reklamekampanje da han sa ja til å fortelle om sin kjærlighet til Q10-preparatet.

TV-kjendisen, som de siste åra har tjent gode penger som reklamefjes, hevder at han ikke fikk honorar.

- Jeg trodde dette var et vanlig intervju for et helsemagasin om trivsel og velvære, sier Bjørnsen.

Omtrent det tilsvarende sa han til Arbeiderbladet i 1995, da Forbrukerombudet kritiserte ham for å gå god for nøyaktig samme Q10-produktet i en reklame fra samme utgiver - Pharma Nord Norge AS.

Bjørnsen er heller ikke bekymret for at hans renommi nå kan ta skade.

- Jeg har ikke gjort noe galt, og tar oppstusset rundt reklame-kampanjen med stor ro, sier han.

Det gjør derimot ikke Statens legemiddelkontroll, som truer Pharma Nord med strafferettslig eller sivilrettslige forføyninger hvis ikke påleggene etterkommes.

Varsler tiltak

- Hvis reklamen kommer på trykk igjen, iverksetter vi konkrete tiltak mot Pharma Nord, opplyser utredningsleder Karen Ulshagen ved Statens legemiddelkontroll.

Dermed er det duket for alvorlig bråk: Annonsene står på trykk i to ukeblad som legges ut til salg i dag. Reklame-magasinet distribueres til 1,8 millioner husstander. I tillegg presenteres preparatene over 16 fargesider i ledende norske ukeblad som Hjemmet, Allers, Norsk Ukeblad og Familien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens legemiddelkontroll har i to brev påpekt lovbrudd i kampanjen. Etter det første brevet, datert 3. januar, endret selskapet tekstinnholdet noe, men Legemiddelkontrollen er langt fra fornøyd.

Brev nummer to, datert 24. februar, er ifølge Ulshagen å anse som en formell advarsel til Pharma Nord.

Legemiddelkontrollen har reagert på at materialet gir inntrykk av at produktene har medisinske og helbredende effekt. Det stilles helt andre krav til dokumentasjon og testing før et produkt godkjennes som legemiddel. Det er ulovlig å tillegge produkter helbredende egenskaper uten at effekten er dokumentert og produktet godkjent av myndighetene.

Det pågår allerede en rettssak der myndighetene har anlagt sak mot Pharma Nord for ulovlig markedsføring av Q10 noen år tilbake.

Karen Ulshagen opplyser at produktene kan forbys solgt under navnet brukt i den ulovlige markedsføringen hvis Legemiddelkontrollens advarsel ikke respekteres.

- Produsenten kan også bli nødt til å sende ut en beriktigelse av feilaktige påstander i kampanjen, sier Ulshagen.

- Ute etter oss

Administrerende direktør Oddvar Utgårdsløkken i Pharma Nord A/S reagerer med undring på at Bjørnsen ikke oppfattet at han ble brukt i reklameøyemed.

- Hvis vi har gjort noe ulovlig, vil vi ta hensyn til dette i framtida. Om enkelte preparater er legemidler eller naturprodukter er i dag gjenstand for tolkning. Vi ønsker å opptre lovlydig. Pharma Nord har en løpende dialog med Legemiddelkontrollen. Vi opplever at Legemiddelkontrollen er spesielt ute etter vårt selskap. Når vi opplyser om tvilsomme markedsføringsmetoder i bransjen, får vi derimot ikke gjennomslag, sier Utgårdsløkken.

Pharma Nord Norge AS er en av de største naturmiddel-aktørene på det norske markedet.

Generalsekretær Tom J. Myhre i Bransjerådet for naturmidler er glad for at Legemiddelkontrollen tar affære.

- Kampanjen er useriøs og bare egnet til å skade en bransje som sliter hardt for å bedre sitt renommi. At Knut Bjørnsen gjennom sitt kjente ansikt gir kampanjen autoritet er bare å beklage, sier Myhre til Dagbladet.

VET IKKE: Den populære TV-kjendisen Knut Bjørnsen hevder han ikke visste at han skulle brukes i Pharma Nords ulovlige reklamekampanje (faksimilen). Men han sa det samme til Arbeiderbladet for et par år siden da han også ble konfrontert med reklame for den samme produsenten.