Blålysa blir ubrukelige

Ambulansesjåfører frykter at forslaget om midtdeler på veier smalere enn dagens standard på 12,5 meter, kan ta livet av kritisk syke pasienter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BAMBLE (Dagbladet): En rekke møteulykker med tragisk utgang har forsterket kravet om midtdeler.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har foreslått at veier med mer enn 6000 biler i årsdøgnstrafikk (ÅDT), selv om de bare er 10 meter brede,  skal få midtdeler. Til stor frustrasjon for ambulanseeier og sjåfør Øyvind Amundsen i Bamble ambulanse.  

Farlige situasjoner - Hvis de skal spise enda en halvmeter eller mer av kjørefeltet, da kan vi bare ta av blålysa. De blir ubrukelige, for vi kommer ikke forbi, for det ikke er veiskulder. Trolig vil lysene bare skape enda flere farlige situasjoner, sier han.  

Amundsen har også tidligere ytret seg kritisk til midtdelere.

I juli 2009 fikk han medhold i sitt syn. Dette førte til at flere hundre meter faktisk ble fjernet fra den 11 meter brede E18 gjennom Bamble.  

Dagbladet ble med på en reell utrykning, og dokumenterte på video Amundsens utfordringer på den smale Europaveien.  

Hjertetransporter Ambulanseeieren understreker at det ikke er de store trafikkulykkene som er den viktigste årsaken til at hans kritikk, men den store andelen transporter av kritisk syke  

- Antallet alvorlige trafikkulykker kan dreie seg om tre til fem i året, mens vi har mellom 150 og 200 hjertepasienter. Jeg tror det er på tide at de som sitter ved skrivebordet og bestemmer, kommer seg ut og ser hva saken egentlig dreier seg om, konkluderer Amundsen, før ny utrykning avbryter videre intervju.  

Levangsdalen Frps samferdselspolitiker og medlem av Stortingets transport og kommunikasjonskomité, Bård Hoksrud, hevder det er de tragiske ulykkene i Levangsdalen i Troms som er den direkte årsaken til Kleppas forslag.  

- Ja, det er ikke penger til utbedring. Da settes heller standarden til veibredde ned. Hun skyver de tragiske trafikkulykkene foran seg som unnskyldning, sier han.  

- Mange vil undre seg over din kritikk, siden dette helt klart er trafikksikrende tiltak?  

FJERNET MIDTDELER: I juli 2009 ble flere hundre meter med enkel midtdeler fjernet på E18 gjennom Bamble, etter råd fra blant annet utrykningspersonell. Foto: Per Flåthe/Dagbladet.
FJERNET MIDTDELER: I juli 2009 ble flere hundre meter med enkel midtdeler fjernet på E18 gjennom Bamble, etter råd fra blant annet utrykningspersonell. Foto: Per Flåthe/Dagbladet. Vis mer

- Jeg er ikke imot trafikksikring. Forslaget er på mange måter greit hvis vi hadde beholdt standarden på 12,5 meter. Men å redusere kravet til veibredde er feil, sier Hoksrud.

Redde liv Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa erkjenner at forslaget om midtdeler kan være noe upresist utformet, og og vil i tråd med kritikken, endre ordlyden slik at den blir lettere å forstå.

- Ja, jeg ser det. Men det må ikke være tvil om at min oppgave som samferdselsminister er å redusere tallet drepte og hardt skadde. Deretter se på årsakene til ulykkene. Det er ikke tvil om at midtdeler redder liv, sier hun.

Når det gjelder midtdeler på veier smalere enn 12,5 meter understreker Kleppa at skal det gjennomføres grundig vurdering og risikoanalyse. I tillegg skal uttalelser fra utrykningspersonell tillegges særlig vekt.
 

ULYKKER: Ambulansesjåfør Øyvind Amundsen og Bård Hoksrud (FRP) fryker ulykker og tap av liv dersom midtdelere monteres på smale veier. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
ULYKKER: Ambulansesjåfør Øyvind Amundsen og Bård Hoksrud (FRP) fryker ulykker og tap av liv dersom midtdelere monteres på smale veier. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADET Vis mer