CANDI:  Scandinavian Star ved kaia i Southampton i 1992, nøyaktig to år etter brannen. Rederiet malte over flere bokstaver slik at skipet fikk navnet Candi. Den avhørte mannen passet på skipet. Foto: Jan Harsem.
CANDI: Scandinavian Star ved kaia i Southampton i 1992, nøyaktig to år etter brannen. Rederiet malte over flere bokstaver slik at skipet fikk navnet Candi. Den avhørte mannen passet på skipet. Foto: Jan Harsem.Vis mer

Blånekter for å ha tent på Scandinavian Star

En av mannskapet som beskyldes for brannstiftelse er avhørt i den pågående etterforskningen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) Mannen ble nylig beskyldt av den danske sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen for å være en av brannstifterne på Scandinavian Star. Han er avhørt av politiet - og nekter for å ha tent på skipet.

Jensen pekte også på to andre sentrale medlemmer av mannskapet. En er død, den andre har Dagbladet møtt.

Rettslig avhør Grytidlig lørdag morgen 7. april 1990 etter at hovedbrannen var slukket, ble de tre mennene fløyet tilbake til Scandinavian Star etter å ha vært evakuerte på Stena Saga. Oppdraget var å stabilisere det krengende skipet. De tre hadde alle sentrale roller blant mannskapet og var ombord da det brøt ut flere branner under slepet til Lysekil.

To menn jobbet tett sammen, mens en tredje mann også hadde sentrale arbeidsoppgaver.

Flemming Thue Jensen hevdet at tre personer sto bak alle brannene. Han ville ikke navngi noen, men etter det Dagbladet erfarer er det nettopp disse tre mennene han peker ut. Han hevder spesielt to av dem utførte en sabotasje.

Jensen nekter å la seg avhøre av politiet i Norge og Danmark. Oslo-politiet har derfor begjært rettslig avhør av han i København byrett den 16. mars.

Jensen er imidlertid ikke den eneste som mener disse tre mennene må ha kunnskap om brannene. Mike Axdal i den danske støtteforeningen og Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star har hevdet det samme i flere år. De har kartlagt hendelsesforløpene, hvem som var ombord og hvor på skipet de befant seg. Det samme har Jensen gjort, for deretter å benytte utelukkelsesmetoden. Nå ønsker politiet å få klarlagt om dette kan dokumenteres ytterligere.

Hevder han ikke vet noe To av mennene ble avhørt av politiet etter brannen, mens tredjemann kun forklarte seg under sjøforklaringen.
Politiet gjennomførte et avhør av den ene mannen i hans hjemby i utlandet for omkring et år siden. Mannen blånekter for å ha medvirket til noen av brannene. Han skal ha forklart at han ikke vet hvem som tente på skipet.

Mannen ble også avhørt rett etter brannen som vitne og hevdet det samme den gang.

Etter det Dagbladet forstår har mannen nå forklart seg om sine gjøremål på skipet og sine bevegelser både før han forlot det brennende skipet og etter returen. Spesielt viktig er det å kartlegge bevegelser mens skipet ble slept til Lysekil, da den svært kraftige brannen ved det bøyde hydraulikkoljerøret oppsto.

Mannen forlot skipet i Lysekil, men kom ombord igjen da det ankom København og han jobbet videre som mannskap også etter at det ble lagt til kai i Southampton.

UTBRENT:  Scandinavian Star alias Candi ved kaia i Southampton. Foto: Jan Harsem.
UTBRENT: Scandinavian Star alias Candi ved kaia i Southampton. Foto: Jan Harsem. Vis mer

Mannen ble avhørt som vitne og har ikke status som mistenkt.

Dagbladet møtte tredjemann Den andre mannen døde sommeren 2014 i sitt hjem i utlandet. Han var i 1992 innkalt som vitne i straffesaken mot kaptein Hugo Larsen og de to angivelige rederne og var den eneste av de innkalte vitnene som nektet å vitne i retten.

Dagbladet møtte tredjemann i hans hjem i utlandet i april 2015.

Mannen var svært lite meddelsom, men gjentok noen ganger under den korte samtalen at norske myndigheter aldri vil finne ut hva som skjedde.
- Norske myndigheter vil aldri finne det ut, sa mannen - før han plutselig utbrøt:
- Den norske pyromanen.
Det gjentok han også flere ganger - men mer ville han ikke si.

Etter det Dagbladet erfarer har mannen ikke vært avhørt i den pågående etterforskningen.

Politiadvokat Hanne Fauske ved Oslo politidistrikt sier til Dagbladet at hun ikke ønsker å kommentere enkeltheter i etterforskningen, inkludert hvem politiet har avhørt.

Harsem møtte den avhørte Jan Harsem overlevde brannkatastrofen og har siden engasjert seg i den norske støtteforeningen for å avdekke alle uklarhetene rundt skipet. 

7. april 1992, nøyaktig to år etter brannen, møtte Harsem denne mannen i Southampton. Skipet lå ved kaia i den engelske havnebyen. Harsem besøkte byen for å se skipet for første gang etter mordbrannen. Han oppsøkte også en rekkehusleilighet i utkanten av byen hvor han traff den aktuelle mannen og andre representanter for rederiet.

Harsem vil ikke kommentere den aktuelle mannens forhold til politiet og den pågående etterforskningen, men husker fortsatt møtet med vedkommende.

Oppfordret til å fortelle - Vi hadde en samtale om diverse forhold og han antydet at han hadde viktig informasjon. Dessverre hadde jeg ikke den gang kunnskap nok til å følge opp med konkrete spørsmål og han turte åpenbart ikke å si noe. Jeg hadde også kontakt med han i 2002 på e-post, men fortsatt ville han ikke si noe og kuttet kontakten da jeg stilte spørsmål, sier Harsem til Dagbladet.

- Jeg oppfordret ham til å fortelle det han vet i en så alvorlig sak. Hva han eventuelt skal ha sagt i politiavhør kan jeg ikke kommentere, men jeg skulle gjerne ha konfrontert han med det han antydet i 1992 og hvordan han kuttet kontakten da jeg stilte spørsmål i 2002.

Han legger til at denne mannen via sitt arbeid nødvendigvis har mye kunnskap om rederiet og strukturer i selskapet. Dette ville ha vært meget viktig å få fram. 

Ex-kaptein ønsket Gjennom nye opplysninger fra flere avhør og dokumenter forsøker politiet å få tak i Scandinavian Stars tidligere kaptein. Politiet skal ha fått vite at mannen kan ha informasjon om brannkatastrofen og hvem som sto bak. Dette ønsker politiet å komme til bunns i, men har foreløpig ikke klart å finne den tidligere kapteinen.

Mannen førte Scandinavian Star fra Florida til Europa før den ble satt inn i rute mellom Oslo og Frederikshavn. Han mønstret av noen dager før brannen og overlot roret til kaptein Hugo Larsen.

Les mer om: Scandinavian Star