BRANT OPP: Vogntoget som startet brannen i Gudvangatunnelen i august i fjor.  Foto: Per Flåthe / Dagbladet Gudvangatunnelen
BRANT OPP: Vogntoget som startet brannen i Gudvangatunnelen i august i fjor. Foto: Per Flåthe / Dagbladet GudvangatunnelenVis mer

Blåste røyken rett mot innesperrede bilister

Under brannen i Gudvangatunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag kom Statens vegvesen med sin rapport etter brannen i tunnelen i Sogn og Fjordane 5. august i fjor, melder NRK. Da et vogntog begynte å brenne inne i den 11 kilometer lange tunnelen, blåste ventilasjonsanlegget først røyken mot Flåm.

Da brannslukkingsapparatene ble tatt i bruk og brannen ble varslet, snudde derimot viftene og blåste røyken mot Gudvangen, i henhold til beredskapsplanen for tunnelen. Dette er for at brannvesenet skal kunne komme til og starte sluknings- og redningsarbeidet.

LES PÅ DAGBLADET PLUSS: (krever registrering)

Tunnelbrannen

Blåste røyken mot folk I tillegg trodde brannsjefen at det brant nærmest Gudvangen, skriver NRK. Problemet var at tunnelåpningen ved Gudvangen i virkeligheten var betydelig lenger unna brannen enn åpningen på Flåm-siden. Det var også mellom Gudvangen og det brennende vogntoget de fleste i tunnelen befant seg. Dermed ble det meste av røyken blåst mot den delen av tunnelen hvor det var flest folk.

Brannsjefen opprettholdt instruksen om at røyken skulle mot Gudvangen. Et styrepanel som kunne blåst røyken motsatt vei, ble ikke benyttet. «Det kan virke som om brannvesenet ikke kjenner styringspanelet godt nok», står det i rapporten.

- En må innhente informasjon om hvor i tunnelen det brenner og hvordan man kan evakuere best, og da er ventilasjonsretning og styrke en del av den vurderingen. Det er ikke gitt at en forhåndsbestemt plan er best i enhver situasjon, sier regionveisjef Helge Eidsnes til Bergens Tidende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kunne unngått skader 73 personer måtte på sykehus etter brannen, seks av dem med alvorlige skader. En analyse Eidsnes har gjort, tyder på at ingen ville blitt skadd dersom man hadde ventet til tunnelen var evakuert før viftene ble satt til å blåse røyken mot Gudvangen.

- Vi må stille oss noen spørsmål om hvorvidt ting kan gjøre annerledes, og da er retning og styrke på ventilasjonen og hvordan vi kan styre dette på en riktig måte, helt avgjørende for at færrest mulig skal bli skadd, sier regionveisjefen.

En rekke rapporter Brannsjef Arvid Gilje skal levere sin egen rapport og vil ikke kommentere Vegvesenets funn. Han har tidligere sagt at driftsventilasjonen og brann ventilasjonen må gå i samme retning, ikke hver si vei, slik tilfellet var i Gudvangatunnelen i august i fjor.

Kripos har allerede levert sin rapport, men kunne ikke finne årsaken til brannen. Også Statens havarikommisjon skal levere en rapport, og Eidsnes sier det er opp til kommisjonen å vurdere om noe skulle vært gjort annerledes.

(©NTB)