Blått lys for NSB?

Navn: Osmund Ueland Alder: 52 Yrke: NSB-sjef

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Osmund Ueland var mannen som skulle ta Norges Statsbaner inn i framtida og få selskapet til å stå på egne bein, men nå har det trøbbel med å få hjula til å gå rundt. Osmund er NSB, sier han selv. Direktørens navn skal være ensbetydende med selskapet, men det minner mer og mer om navnet på en ulykkeskommisjon. For NSB og Ueland har vært forfulgt av ulykker og høringer de fem siste åra. Det begynte med Romeriksporten og Puttjern og endte ikke engang med tragedien på Åsta i januar. Etter å ha gjennomlevd den verste ulykkesvinteren i NSB på en mannsalder, våknet NSB-sjefen opp til en katastrofe for krengetogene da et av dem sporet av med akselbrudd.

Nestenulykken på Nelaug stasjon for halvannen uke siden avdekket svikt i togmateriellet, svikt i kontrollrutinene og ikke minst svikt i NSBs egne evner til å håndtere en krisesituasjon. Flere hundre reisende ble stående og vente i uvisshet på de få stasjonene der toget ennå stopper på Sørlandsbanen. Og informasjonssjefen beroliget gamle damer med at alle opplysninger om nye tog og busser var lagt ut på Internett! Like etter måtte NSB innstille over 100 togavganger fordi selskapet ikke engang hadde klart å sette opp en skikkelig ferieplan for lokførerne.

I går innkalte Arent M. Henriksen NSBs styre til krisemøte, men det er neppe Uelands stilling som står på dagsordenen. Selv om NSB vakler, står direktøren ennå på egne bein. Han har stått fram på tv og «tatt ansvar» så mange ganger at det ikke imponerer lenger, men han utstråler fortsatt ro og vilje til å rydde opp. Han er den første jernbanesjefen som virkelig representerer etaten i offentligheten, og han er også virkelig til stede i organisasjonen. Både høyt og lavt. For han tilhører ikke den gamle adelen av generaldirektører som enten kom fra NTH eller fra en statssekretærstol. Ueland er selfmade rogalending med framhaldsskole, ettårig yrkesskole og ingeniørutdannelse fra Ålesund. Nest yngst av sju søsken på et småbruk måtte han selge haglgeværet sitt og låne resten for å komme seg på skole. Han har jobbet seg opp og fram gjennom store prosjekter fra Nordsjøen til Aker Brygge og Lillehammer-OL. Der var han så effektiv at han hadde faks i bilen og ikke så hvor fort han kjørte før det kom i avisa.

Han bor i Sørum med kona Annie og prøver å få tid til jakt og fiske. Og jeg skal gjerne vise ham en av Norges beste ørretelver like ved stasjon nr. 2110. Hvis han får et tog til å gå dit. Og ikke minst til å stoppe.