ID-TYVERI: En polsk mann bosatt i Norge ble av teleselskaper beskyld for å ha bestilt haugevis av mobilabonnementer, for å så belaste dem med ekstrem datatrafikk. Dette anså ikke tingretten som sannsynliggjort. Det var mer sannynlig at mannen var utsatt for identitetstyveri.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
ID-TYVERI: En polsk mann bosatt i Norge ble av teleselskaper beskyld for å ha bestilt haugevis av mobilabonnementer, for å så belaste dem med ekstrem datatrafikk. Dette anså ikke tingretten som sannsynliggjort. Det var mer sannynlig at mannen var utsatt for identitetstyveri. Foto: Håkon Mosvold Larsen / ScanpixVis mer

Ble beskyldt for å ha ringt for to millioner kroner, knuste Tele2 i retten

- Utsatt for ID-tyveri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):En polsk mann er frikjent i Oslo tingrett etter teleselskapene Tele2 og Network Norway krevde to millioner kroner av ham. Hans identitet var blitt misbrukt til å bestille abonnementer hos flere teleselskaper. Disse abonnementene ble belastet med ekstremt omfattende datatrafikk fra hele verden.

I løpet av bare seks dager ble det generert kostnader for to millioner kroner, ifølge tingrettsdommen.

Mannen som er bosatt i Norge, saksøkte Tele2 etter at Forliksrådet hadde truffet fraværsdom på forholdet. Polakken visste ikke at det foregikk noen sak.

Oslo tingrett mente dette ikke kunne sannsynliggjøres at mannen selv hadde bestilt alle abonnomentene, og at det var mer sannsynlig at mannen var utsatt for identitetstyveri.

Teleselskapene Nextgentel, TeliaSonera og Telenor, frafalt sine krav tilbake i 2014. De hadde i motsetning til Tele2 og Network Norway funnet det sannsynlig at mannen var blitt utsatt for identitetstyveri.

Krav på to millioner For tingretten hadde Tele2 og Network Norway fremsatt et samlet krav på to millioner kroner. Mannens advokat, Tomasz Nierzwicki, mener at det var helt åpenbart at det ikke var hans klient som hadde bestilt abonnementene. Mannen var helt uviten om forholdet, og hadde fått sjokk da han fant en bunken med fakturaer.

- Min klient ble frifunnet for et betalingskrav på nærmere to millioner kroner. Han hadde en veldig god sak, fordi det var helt åpenbart at han ikke hadde bestilt disse abonnementene. Det fremstår for meg som helt uforståelig at selskapene fremholdt ansvar mot ham, sier Nierzwicki.

 Han tror ikke selskapene bør anke tingrettens dom.

- Jeg tror ikke det vil være særlig lurt. De har i så fall en dårlig sak, påpeker Nierzwicki.

Stjal identitet fra postkassa Tele2 Norge AS og Network Norway As, fremholdt for retten at det måtte være den polske mannens ansvar å sannsynliggjøre at bestillingene ikke var foretatt av ham. De mente videre at det kunne sannsynliggjøres at det var mannen selv som hadde bestilt abonnementene.

Dette selv om det fremgikk av en politirapport at IP-adressen som abonnementene i mannens navn var bestilt fra, var kjent for politiet fra andre bedragerisaker i blant annet Troms.

De var videre klare på at det var teleselskapene som hadde bevisbyrden ettersom de fremsatte betalingskravet. Retten falt så ned på at det var mest sannsynlig at den polske mannens identitet var misbrukt.

Det fremsto for retten som helt usannsynlig at mannen skulle ha bestilt abonnementer i eget navn i bedragerivirksomhet, for å senere late som at han hadde vært utsatt for identitetstyveri.

Retten mente videre det var sannsynlig at gjerningspersonene hadde kommet i besittelse av mannens fulle personnummer, og videre sørget for å fange opp mannens postforsendelser fra teleselskapene med de aktuelle sim-kortene.

- For dårlige rutiner Advokat Nierzwicki mener at telefonselskapene har for dårlige rutiner. Han anførte for retten at selskapene ved bestilling av abonnement ikke stiller tilstrekkelige krav til at bestillerens identitet bekreftes. Hans klient var heller ikke kredittverdig tilbake i 2014, men likevel ble han tilsendt sim-kortene.

- ­Dommen bekrefter at telefonselskaper har dårlige rutiner ved bestilling av abonnementer, og at det er alt for lett for kriminelle å utnytte noens identitet, mener Nierzwicki.    

Ikke samarbeidsvillige Det fremgår også av dommen at de to teleselskapene hadde forholdt seg konfliktdrivende, lite oppklarende og lite profesjonelt samarbeidsvillige under saksforberedelsen.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Tele2 og Network Norway for kommentar, men det uten hell.