DEN RØDE LØVE: Lion Air - her med den røde logoen på et annet fly fra 2013 - har vært et av verdens raskest voksende flyselskap siden selskapets aller første tur i 2000. Arkivfoto: Adek Berry, AFP/NTB Scanpix.
DEN RØDE LØVE: Lion Air - her med den røde logoen på et annet fly fra 2013 - har vært et av verdens raskest voksende flyselskap siden selskapets aller første tur i 2000. Arkivfoto: Adek Berry, AFP/NTB Scanpix.Vis mer

Ble nektet å fly i Europa - piloter i narkorus

Lion Air ble svartelistet for kaos og dårlig sikkerhet. Ett av klodens raskest voksende flyselskap.

Eier- og driverselskapet Lion Air har vært et av klodens raskest voksende flyselskap siden det ble startet av de indonesiske brødrene Rusdi og Kusnan Kirana i 1999.

I gjennomsnitt har selskapet 630 flyvninger om dagen, med blant annet Kina og Sør-Korea på rutenettet i tillegg til Indionesia.

Etter jomfruturen 30. juni 2000 med selskapets første maskin, har ferden mot himmelen gått så raskt at selskapet en periode var på verstingtoppen i Indonesia over sikkerhet og forsvarlige prosedyrer for den daglige driften.

Selskapets relative forhold til avgangs- og landingstider førte blant annet til store køproblemer i trafikken på hovedflyplassen i Jakarta før innstrammingen startet.

Piloter i narkorus

Etter at ialt fem av selskapets piloter ble testet og tatt på jobb med det narkotiske stoffet metamfetamin ved ulike anledninger i 2011 og 2012, ble selskapet blant annet svartelistet av EU og nektet å fly over europeisk luftrom.

MANNEN BAK: Rusdi Kirana, her fra 2014, er en av de to brødrene bak Lion Air. Arkivfoto: Romeo Gacad, AFP/NTB Scanpix.
MANNEN BAK: Rusdi Kirana, her fra 2014, er en av de to brødrene bak Lion Air. Arkivfoto: Romeo Gacad, AFP/NTB Scanpix. Vis mer

EU-nekten ble opphevet i juni 2016 etter at selskapet hadde dokumentert å tatt grep om sikkerhetsrutiner, ifølge wikipedia.org, som har en rekke flyfaglige rapporter som kilder.

Lion Air var det første lavprisselskapet i Indonesia, og har i løpet av få år vokst til å bli landets største flyselskap og det nest største lavprisselskapet i hele Sørøst-Asia etter AirAsia.

SPLITTER NYTT: En Boeing 737 MAX7 under Farnborough International Airshow i Hampshire i England i juni i år, fortsatt med fabrikken logo. Foto: Press Association/NTB Scanpix.
SPLITTER NYTT: En Boeing 737 MAX7 under Farnborough International Airshow i Hampshire i England i juni i år, fortsatt med fabrikken logo. Foto: Press Association/NTB Scanpix. Vis mer

Så seint som i 2017 bestilte Lion Air 50 nye Boeing 737 MAX 8 - samme type som mandagens ulykkesfly.

Nytt fly

Ulykkesflyet med 189 mennesker om bord, derav over 20 ansatte i Indonesias finansdepartement, ble satt i drift så seint som 15. august i år.

Med bestillingene inne av nye maskiner, er Lion Air den nest største kunden til Boeing-fabrikken.

I 2013 plasserte Lion Air den største ordren noen gang hos franske Airbus med 234 nye fly av modellen A320.

Begivenheten var så stor for den franske flyindustrien at avtalen ble undertegnet i det franske presidentpalasset med president François Hollande som vert.