Ble NSB-topp

Da denne mannen jobbet i NSB, kjempet han for en avgangsprosedyre som viste seg å redusere sikkerheten på jernbanen. Nå er Einar Evensen nyvalgt medlem i NSB-styret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringskommisjonen framhever den omstridte avgangsprosedyren som den første av de utløsende årsakene til Åsta-ulykka.

I perioden før 1.9.1997 var Evensen nær medarbeider for daværende NSB- og Jernbaneverk-sjef Osmund Ueland. Evensen var overbevist om at den nye avgangsprosedyren i sikkerhetsreglementet var riktig og brukte sin innflytelse for å overbevise de ansatte om det samme.

I den gamle avgangsprosedyren hadde lokfører og konduktør sammen ansvaret for at signalet var grønt før et tog gikk fra plattformen. Den nye prosedyren ga eneansvaret til lokføreren. På banestrekninger uten ATC, som på Rørosbanen, var lokførerens oppfatning av signalet eneste barriere mot fatale ulykker.

Svekket sikkerheten

Regjeringskommisjonens rapport sier langt på vei at toppledelsen i NSB ikke forsto at prosedyren svekket sikkerheten. Prosedyren ble iverksatt 1. september 1997, selv om Jernbanetilsynet nektet å godkjenne den. En fersk risikoanalyse gjort på oppdrag for NSB sier klart at avgangsprosedyren svekker sikkerheten på baner uten ATC, som på Rørosbanen.

Evensen var sentral i arbeidet med å banke gjennom endringen. Som jernbanedirektør i NSBs Region Øst, og Uelands nære medarbeider, reiste han Østlandet rundt for å påvirke de ansatte til å godta endringene. Ifølge kilder Dagbladet har snakket med, brukte han tungt skyts.

- Bare tøv

- På et åpent møte på Hamar truet han oss med at vi skulle få sparken dersom vi ikke stilte oss lojalt bak den nye avgangsprosedyren, sier en NSB-ansatt.

- Det er bare tøv. Dette er ikke min stil, og jeg tror ikke at jeg kan ha blitt oppfattet slik. Men når et vedtak er fattet, kunne en forvente at de ansatte retter seg etter det, sier Evensen til Dagbladet.

Han legger ikke skjul på at han jobbet for å innføre den nye avgangsprosedyren. Men han opplyste ikke om sin rolle i dette arbeidet da han av samferdselsminister Terje Moe Gustavsen ble valgt inn som en av de som har fått tilliten og ansvaret med å få NSB på rett kjøl.

- Det jeg har gjort som leder i NSB, har jeg ment har vært riktig, og det står jeg for. Jeg vil ikke løpe fra ansvaret.

Forventet diskusjon

- Angrer du på at du jobbet for å innføre en avgangsprosedyre som svekket sikkerheten?

- Dette er en sak andre må vurdere. Kommer man fram til at jeg gjorde feil, retter jeg meg etter det.

- Kan du sitte i NSB-styret nå når det er kjent at du jobbet for en mindre sikker prosedyre?

- Det må andre vurdere. Jeg var helt klar over at det ville bli diskusjon. Blir det jeg har gjort vurdert til å være feil, rammer kritikken meg like hardt, sier Evensen.