Bleier får far til å drikke

Menn som handler bleier nøyer seg ofte ikke med det: de er også svært tilbøyelige til å slenge noen ekstra flasker øl i handlevogna. Årsaken skal være at bleie-handlende herrer er redde for macho-imaget sitt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et nytt årtusen til tross - det kan virke som om menn fortsatt sliter med et uavklart forhold til kjønnsroller og egen identitet. En britisk dagligvarekjede har avdekket at menn som handler bleier også har en tendens til å ta med seg et par flasker øl i handlevogna. Tesco-kjedens forskere tror at menn med bleier i kurven er redde for å virke mindre maskuline enn andre menn. Ølet skal veie opp for papir-produktenes presumptivt skadelige virkninger, slik at ingen skal være i tvil om at handlevognens innehaver er en macho-mann.

Trenger en støyt

Nick Green er Tesco-kjedens talsmann, og ansvarlig for undersøkelsen. Han mener at menn som handler bleier ofte også må skifte dem selv. En ikke alltid udelt fornøyelse, og Green mener at en mann saktens kan trenge en øl eller to etter slike strabaser.

Britenes pub-kultur kan også være en forklaring til bleieskiftende menns kjøpevaner: Småbarnsfedre som er hjemme med barna har liten tid til å stikke ned på puben, det innkjøpte ølet kan derfor fungere som en erstatning for pubturen.