ÅRETS JURY: Her er en spent Årets Bil-jury klar for høstens kåring. Rekordoppslutningen fra de to siste årene har skapt store forventninger til høstens norske bilfest. Fra venstre: Journalist Are Borgir, Dagbladet. leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen ZERO, direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk, og markedsanalytiker og seniorkonsulent i TNS Gallup, Anders G. Hovde. Foto: Krister Sørbø
ÅRETS JURY: Her er en spent Årets Bil-jury klar for høstens kåring. Rekordoppslutningen fra de to siste årene har skapt store forventninger til høstens norske bilfest. Fra venstre: Journalist Are Borgir, Dagbladet. leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen ZERO, direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk, og markedsanalytiker og seniorkonsulent i TNS Gallup, Anders G. Hovde. Foto: Krister SørbøVis mer

Bli med på årets bilfest

For femte år på rad kårer vi årets bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet):De fire tidligere vinnerne — VW Passat, Toyota RAV4, Ford Mondeo, og i fjor VW Golf, er alle blitt publikumsfavoritter. Nå skal en ny kåres — du kan avgjøre valget.

STEM HER!

For fem år siden gjenopplivet Dagbladet kåringen av Årets Bil i Norge. Arrangementet hadde ligget i dvale i 20 år, og avisas initiativ fikk en overveldende oppslutning og ble en umiddelbar suksess.

Over 102 000 stemmer er rekorden fra 2007, og i finanskriseåret 2008 hvor bilsalget gikk til bunns, strømmet det likefullt inn nesten 70 000 stemmer fra Dagbladets lesere. Bilinteressen i lille Norge er formidabel.

Lesernes valg
Og nå gir vi gass igjen — for femte gang- og inviterer alle bilinteresserte til både spenning og høsthygge. Årets arrangement vil pågå fram til tirsdag åttende desember, da offentliggjør fagjuryen den offisielle Årets Bil i Norge 2010.

Uka før presenterer vi lesernes valg av sin favorittbil som er deres anbefaling til fagjuryen. Her kan du bli med og stemme fram din favoritt.

Fagjuryen legger hvert år stor vekt på folkets dom, de to første årene var både leserne og ekspertene enige om vinneren. I 2006 gikk VW Passat til topps hos begge, året etterpå gjentok Toyota RAV4 bedriften. Og i 2008 hersket det skjønn enighet om at Ford Mondeo fortjente tittelen.

Valgte forskjellig
I valget av Årets Bil for 2009 skilte imidlertid leserne og juryen lag.

Ford Kuga stakk av med flest stemmer, men juryen endte opp med bilen som leserne faktisk glemte — Norgesfavoritten og bestselgeren VW Golf.

Den nye Golfen satt nok en gang standarden for kompaktbiler med bedret kvalitet, redusert forbruk, og ikke minst betydelige CO2-kutt. Dette ble avgjørende for juryen.

Golf har vært en trendsetter gjennom årtier, og er i år igjen Norges klart mest solgte, og populære, bilmodell.

Du kan avgjøre
Vi oppfordrer nå alle Dagblad-lesere, både på papir og nett, til å hive seg på høstens kåring. Nettopp din stemme kan være avgjørende for valget av Årets Bil i Norge 2010.

Alle med en mening om og interesse for bilen og dens plass både i hverdagen og i samfunnet, anbefaler vi å følge med framover. Dagbladet vil gi kandidatene fyldig omtale både på papir og nett, og ta løpende pulsen på stemmeutviklingen.

Ukentlig vil vi i tillegg presentere vårt ajourførte stemmebarometer. Der får du løpende oversikt over hvilke biler som sanker flest stemmer.

Mer enn et show
Kåringen av Årets Bil i Norge skal imidlertid være mer enn et engasjerende show. Vi ønsker at arrangementet skal bidra til å gi leserne bedre kunnskaper om bil, og hjelpe dem til å gjøre fornuftige valg.

Bilen er en tung kostnad på det norske familiebudsjettet, og bare boligen spiser mer av inntekten din. I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken koster det drøye 70 000 i år å eie og bruke en helt ordinær familiebil som koster ca. 300 000 i innkjøp.

Det er en utgiftspost som merkes av de fleste av oss. Da er det greit å styre unna katta i sekken, og gjøre bilvalg som er til å leve med. Vi ønsker å hjelpe deg med det.

Fornuft og drøm
Hva vi prioriterer i vår bilhverdag, og hva mange også drømmer om, vil nok også høstens kåring gi noen signaler om. For mangekan nok drømmebilen bli en enda fjernere drøm med med et stadig skarpere miljøfokus, og tyngre avgiftsbelastninger for biler med feil miljøprofil.

Regjeringen søker mer og mer å styre våre bilvaner og valg med omlegginger av avgiftssystemet. I 2007 kom CO2-avgiften som markerte en ny retning for bilavgiftene. Norge ble over natta et dieselland. De mest CO2-snille bilene fikk store avgiftslettelser og bilkjøperne kastet seg over dem.

Avgiftsvinnere
Denne utviklingen vil bli forsterket i årene som kommer. Miljø og klima vil veie mer og mer, og biler med lavt forbruk og utslipp vil bli enda mer favorisert. Avgiftstaperne blir motorsterke biler med høyt forbruk og unødig store utslipp. Tendensen er tydelig allerede.

Som bilbruker har du således dette valget: Kjøp miljøsnilt, eller betal så det svir.

Hva høstens stemmegivning vil fortelle om lesernes prioriteringer i forhold til den nye bilpolitikken, blir interessant lesning.

Et lite utropstegn kan settes ved bilsalget i september. For første gang ble en miljøprofilert bil den mest solgte her i landet: Toyotas hybridmodell Prius gikk til topps foran velkjente publikumsfavoritter som VW Golf, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Og spørsmålet er: Er våre bilvaner for alvor i ferd med å endres? Står vi foran en helt ny biltid?