Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Blindpassasjer lå under fly i 12 timer fra Sør-Afrika

Bakkemannskapene i London fant død mann i hjulbrønnen.

 LANDING:  En Boieng 747 fra British Airwarways under landing på Heathrow. ARKIVFOTO: AFP/NTB ASCANPIX.
LANDING: En Boieng 747 fra British Airwarways under landing på Heathrow. ARKIVFOTO: AFP/NTB ASCANPIX. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det skal ikke være mulig å komme forbi alle sikkerhetssluser og inn på rullebanen på en internasjonal flyplass like før avgang.

Det var mulig i Cape Town i Sør-Afrika onsdag kveld.

Det skal ikke være mulig å ta seg derfra og inn i flykroppen til en Boeing 747.

Men det var også mulig på flyplassen i Cape Town.

Det skal iallefall ikke være mulig å krype levende ut av flyskroget etter 11-12 timers flytur.

Og det var heller ikke mulig.

En mann har kommet levende som blindpassasjer på en slik måte tidligere, men det var på svipptur fra Wien til London, som tok 1 time og 37 minutter.

Død mann i hjulkassa Da en Boeing 747 fra British Airways ble klargjort etter landing på Heathrow i London torsdag morgen straks etter langtur fra Cape Town, fant bakkemannskapene en død mann oppe i den såkalte hjulbrønnen der landingshjulene ligger under flykroppen.

Airports Company South Africa (ACSA), som driver flyplassen i Cape Town, har satt i gang full etterforskning rundt alle sikkerhetsrutinene på flyplassen, ifølge BBC.

Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS Norge tror knapt det han hører når Dagbladet forteller om blindpassasjerens ferd over halve kloden.

- Ekstremt mye gikk galt - Det er ekstremt mye som skal gå galt på en flyplass for at noe slikt skal skje. Dersom noen mot formodning har passert alle sperringer, er det overveiende sannsynlig at noen på bakken rundt flykroppen vil oppdage en blindpassasjer. Foran en langtur som dette, er det ekstra store bakkemannskaper i sving tett opp til avgang for en slik langtur, sier Sandstø til Dagbladet.

Det er ingen oppvarming i hjulbrønnene. Det vil si at temperaturen er den samme som på utsiden - minus 40 til 50 grader Celsius.

Boeing 747 flyr i om lag 40 000 fot på slike langturer - 13 000 meter.

- Lasterommet er oppvarmet, men det er nærmest utenkelig at en blindpassasjer ikke vil blitt oppdaget der. Det er full lasteaktivitet helt fram til take off, sier Sandstø.

Hoppet over gjerde Sikkerhetskontrollen på flyplassen i Cape Town fikk tips fra publikum om en person som hadde kommet seg over gjerdet ved gangbrua der passasjerene går om bord.

Den observasjonen ble gjort like før avgang. Sikkerhetsfolkene på rullebanen fant ingen blindgjenger, og lot BA-flyet ta av mot London som planlagt.

Overlevde Wien - London I juni 2010 greide en 20 år gammel mann å komme seg inn i hjulbrønnen på samme flytype på flyplassen i Wien. Det er en privat Boeing 747, som tilhørte kongefamilien i Dubai.

Også det flyet skulle til Heathrow, og mannen krøp levende ut på tross av at temperaturen underveis ble til minus 41 grader.

Forskjellen var at flyturen gikk 10 timer raskere.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media