KAN NEKTES OMBORDSTIGNING: Trusselsiktede Mohyeldeen Mohammad kan få problemer om han ønsker å forlate landet, til tross for at politiet ikke har pålagt han reiserestriksjoner. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KAN NEKTES OMBORDSTIGNING: Trusselsiktede Mohyeldeen Mohammad kan få problemer om han ønsker å forlate landet, til tross for at politiet ikke har pålagt han reiserestriksjoner. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Blir Mohammad observert på Norwegian-fly varsles PST

Norwegians flygesjef vil kunne svarteliste uønskede passasjerer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer sier til Dagbladet at han ville ringt PST dersom han hadde fått greie på at Mohyeldeen Mohammad (24) hadde kommet om bord i et Norwegian-fly.

- Vil du oppfordre besetningen til å ta kontakt med politiet om det skulle skje?

- Jeg tror vi heller bør følge med på billettbestilling og ta problemet allerede på det stadiet. Vi vil ikke be besetningen om å være på vakt etter spesielle navn. Det blir å hause opp situasjonen.

- Men om han hadde kommet seg gjennom billettbestillingen og sikkerhetskontrollen, har vi en vakttelefon besetningen kan ringe dersom de blir usikker, sier Hesthammer, som videre forklarer at operatørene ved vakttelefonen deretter hadde varslet i fra til PST.

SikkerhetstrusselMohyeldeen Mohammad (24) ble kjent da han talte under en demostrasjon mot Dagbladets publisering av en karikaturtegning.

Få dager etter gikk han ut og sa at steining av homofile er en riktig straff. Og da et Dagblad-team kjørte til Larvik for å forsøke å få et intervju med 24-åringen uttalte han at «det er folk på vei hit for å skyte dere nå».

Utspillet fra Norwegian-sjefen kommer etter at PST, ifølge VG, regner den trusselsiktede Mohyeldeen Mohammad (24) som en sikkerhettrussel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trond Hugubakken i PST vil ikke kommentere enkeltpersoner eller enkeltsaker, men bekrefter at de hadde hatt kjennskap til 24-åringen fra før. Hugubakken sier til avisa at de vet at det foregår en økt radikalisering i enkelte muslimske miljøer, og at det i disse miljøene er personer med tilknytning til terrornettverk i utlandet.

Politiet har ikke funnet grunn til å pålegge 24-åringen reiserestriksjoner - men nå viser det seg at Mohammad kan få problemer med å reise med både Norwegian og SAS.

- Vi kan avvise passasjerer som kan utfordre sikkerheten, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

- Vi har ikke mulighet til å føre en svarteliste på passasjerer, men på generelt grunnlag har vi hjemmel til å kunne nekte personer å ombordstige fly, forteller Johansen til Dagbladet.

SkjønnDette beskrives i selskapets befordringsvedtekter:
«Vi kan, etter utøvelse av rimelig skjønn, nekte å befordre deg eller din bagasje dersom vi har gitt deg skriftlig underretning om at vi, etter at slik underretning er gitt deg, ikke vil befordre deg på våre flyvninger.»

Johansen forteller at SAS ved flere anledninger har hatt situasjoner der man har vært skeptisk og kontaktet sikkerhetspersonell og politi for å avklare situasjonen.

- Bør få svartelisteFlygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian mener det er viktig at flyselskapene har tett dialog med PST i denne saken og på området generelt.

- Slik kan vi sammen komme fram til om det er forsvarlig å sende ham på et fly eller ikke, og dersom PST mener denne mannen ikke bør få fly, bør de gå ut til luftfartsmyndighetene nå, utdyper Hesthammer.

Flygesjefen mener temaet er problematisk, og mener det er et dilemma at flyselskap ikke er tillatt å svarteliste passasjerer.

- Jeg mener man bør kunne gjøre det, men skjønner hvorfor det ikke er tillatt. Det kan fort bli stigmatisering og urettmessig avvisning av passasjerer. Men man har opplevd folk som har oppført seg så truende at man skulle ha hatt anledning til å svarteliste personen, mener han.

Også Knut Morten Johansen i SAS mener det i flere situasjoner kan være hensiktsmessig å tillate å svarteliste passasjerer, men understreker at det også er en rekke negative konsekvenser bak en slik registrering.

- Samtidig kan det være skape en falsk trygghet, siden man kan reise under et annet navn. Det trenger dermed ikke å løse problemet, sier Johansen til Dagbladet.

Hesthammer sier at det ikke er lenge siden sist en passasjer med utenlandsk opprinnelse truet kabinsjefen og sa «hvis jeg møter deg på gata, så dreper jeg deg».

- Slike folk mener jeg man bør kunne svarteliste. Men man bør ha et kontrollorgan som overvåker svartelisten slik at det blir en balanse.

- Det er en kinkig problemstilling - for hvor går grensa mellom diskriminering og beskytting av personell og passasjerer?

Mohyeleed Mohammads advokat, John Christian Elden, skriver i en SMS til Dagbladet at han mener Hesthammer «bør overlate sikkerheten til PST og ikke sin private oppfatning av hvilke meninger han ikke liker å høre».

- Min klient har så vidt jeg vet aldri vært noen fare for luftfarten, og hvis det skulle endre seg, er jeg sikker på at Janne Kristiansen(PST-sjefen, red.adm.) vil fortelle det, skriver Elden videre.