Blir moms-politimester

Landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen blir stjernen i en omfattende TV- og radioreklamekampanje myndighetene lanserer i forbindelse med momsreduksjonen på matvarer fra 1. juli.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når matvaremomsen reduseres fra 24 til 12 prosent, skal prisene på alle matvarer synke med ti prosent.

Det skal «politimester» Hanssen sørge for.

Gnagsår

- Jeg oppfattes som matvarebransjens gnagsår, en irriterende veps som surrer rundt dem for å overvåke prisene. Det vil jeg fortsette å være, sier en fornøyd landbruksminister til Dagbladet.

Nå har han planlagt en stor reklamekampanje i radio og TV for at folk skal bli klar over hva som skjer som følge av momsreduksjonen.

- Dessuten skal myndighetene gjennomføre en omfattende overvåking av prismarginer i de enkelte ledd og utsalgsprisene til publikum, for å sikre at momsreduksjonen kommer forbrukerne til gode, sier statsråden.

Overbevisende

Det er Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo reklamebyrå som står bak reklameopplegget, hvor Hanssen forteller forbrukerne følgene av at momsen på matvarer halveres fra 1. juli.

Riktignok har ikke landbruksministeren gitt sitt endelige ja til å være frontfigur, men han sier til Dagbladet at Steen Jensens faglige argumenter er overbevisende.

Allianse

- Hensikten er å få til en allianse med forbrukerne og mobilisere dem til å notere seg priser, diskutere med betjeningen, klage til de lokale forbrukerråd, hvis det er nødvendig.

Hanssen sier at det er avgjørende at forbrukerne engasjerer seg.

<B>OVERVÅKER:</B> - Jeg oppfattes som matvarebransjens gnagsår, sier landbruksminister Bjarne Håkon Hansen.