SYTTEN ÅRS ERFARING:  Tor Einar Andersson (til venstre) og Håkon Eliassen føler seg trygge på jobb for Telemark Bilruter og Nor-Way Bussekspress der de kjører 4,5-timers strekningen Åmot i Vinje - Oslo Bussterminal. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL/DAGVBLADET.
SYTTEN ÅRS ERFARING: Tor Einar Andersson (til venstre) og Håkon Eliassen føler seg trygge på jobb for Telemark Bilruter og Nor-Way Bussekspress der de kjører 4,5-timers strekningen Åmot i Vinje - Oslo Bussterminal. FOTO: JACQUES HVISTENDAHL/DAGVBLADET.Vis mer

- Blir vi redde for overfall, må vi finne et annet yrke

Langdistansesjåførene Håkon (44) og Tor Einar (34) vil ikke sitte i bur på jobb. Ikke kamera i Valdresekspressen. .

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO BUSSTERMINAL (Dagbladet): Bussjåfør Håkon Eliassen (44) var på vei bak rattet på Haukeliekspressen fra Åmot i Vinje til Bussterminalen i Oslo  han først hørte på radioen at veien mellom Tyin og Årdal var stengt på av en trafikkulykke.

Så kom en nyhetsmelding om at det hadde vært en busskapring.

- Å nei, ikke her, tenkte jeg da. Og ikke lenge etterpå fikk vi jo vite at sjåføren og to andre var drept. Og det gikk ikke så langt tid før jeg skjønte hvem den drepte sjåføren er.

- Vi er et lite og tett miljø, som tar vare på hverandre, sier Eliassen til Dagbladet i førersetet på Bussterminalen seint mandag kveld mens han prater om det som har skjedd med kollega i Haukeliekspressen og Telemark Bilruter, Tor Einar Andersson (34).

Illsint hundemann De to sjåførene fra Tokke i Telemark har ialt 17 år bak rattet på langdistanseruter. Eliassen har aldri følt seg direkte truet de fem årene han har kjørt, mens Anderssons verste opplevelsene er en illsint mann som ville angripe med en kaffekopp fordi han ikke fikk ta med seg hund.

- Men det gikk bra. Han roet seg da han så at det var overvåkningskamera rett over setet mitt, sier Andersson til Dagbladet.
 
Ikke kamera Driftssjef Helge Kvame i Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap opplyser til Dagbladet at den kaprede bussen er av typen Scania Omniexpress.

- Bussen var ikke installert med overvåkingskamera, sier han.

- Ikke i bur De to Telemark-sjåfører skryter uhemmet av den sikkerhetsoppfølgingen deres arbeidsgiver og transportkjeden Nor-Way Bussekspress jevnlig gir sjåførene.

- Vi kan ikke tenke oss at det er noen løsning for eksempel at vi sjåfører skal sitte skjermet inne i et bur. Da ville vi ha dårligere mulighet til å avverge situasjoner som måtte oppstå bak oss, sier  begge.

Eliassen sier at det ikke nytter å tenke på frykt i et slikt yrke.

- Da måtte jeg finne meg et annet yrke på dagen, sier den tidligere trailersjåføren som sa at han «aldri» skulle kjøre buss.

Fyllestøy Nå har han snudd etter fem år.

- Jeg liker veldig godt kontakten med folk. Det gir en ekstra dimensjon til yrket. Det mest sjenerende vi kan komme utfor er i grunn støy fra folk som drikker underveis. Men det er ikke verre enn vi må tåle. Det skjer ikke så ofte, og det hjelper å prate med folk, sier Eliassen.