VILLMANN: : Beskrivelsen villmann passer kanskje godt på Petter Northug også, en av idrettsutøverne Red Bull sponser. Foto: Ned Alley / Scanpix
VILLMANN: : Beskrivelsen villmann passer kanskje godt på Petter Northug også, en av idrettsutøverne Red Bull sponser. Foto: Ned Alley / ScanpixVis mer

Blir villmenn av Red Bull-logoen

Eksperiment viser at vi lar oss styre av markedsføringen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forskere er bekymret over hvor mye vi lar oss påvirke av merkevarene rundt oss. Det skjer etter et eksperiment som viste at folk endret oppførsel drastisk som følge av Red Bull-logoen.

Deltakerne i eksperimentet kjørte bilspill, og resultatet viste klart at dataspillerne kjørte langt mer aggresivt i en bil med logo fra Red Bull.

- Enten kjører spillerne fabelaktig og får vidundertider, eller så tar de så store sjanser at de kolliderer og får dårlige tider, sier professofr Adam Brasel ved Carrol School of Management ifølge forskning.no.

Bilene i forsøket var helt like, men med forskjellig dekor. De som kjørte Red Bull-bilene viste karaktertrekk som forbindes med selve produktet, altså aggresjon, fart og risikovilje, skriver nettavisen.

Interessant
- Det er svært interessant at de kjører så markant annerledes når de er i Red Bull-bilen. Det viser at forbrukerne overtar egenskapene til merkevaren. Red Bull gir åpenbart en forestilling om at man nesten er udødelig. Man får i hvert fall ekstra energi, sier førsteamanuensis Heidi Boye ved Copenhagen Business School.

Men i en verden der merkevarer blir en stadig viktigere del av hverdagen vår, er dette noe som bekymrer forskerne bak eksperimentet. De frykter at måten vi påvirkes på kan få oss til å gå lenger enn å bare kjøpe et produkt.

Boyre mener imidlertid at det vil være vanskelig å lage lover som kan regulere dette. Spørsmålet er hvem som kan gå inn og dømme om verdiene til en merkevare er gode eller dårlige.