Statsministeren i Tyrkia, Recep Tayyip Erdogan ville, etter mange forsinkelser, innvie Marmaray, toget som forener Europa og Asia gjennom en tunell under Bosporos-stredet, 29. oktober, på dagen 90 år etter at Mustafa Hemal «Atatürk» grunnla republikken Tyrkia. I Samferdseldepartementet var man helt oppgitte over stadige forsinkelser.
Underskrift med blod Om kvelden 27. februar 2013 var det et møte på kontoret til Metin Tahan, generaldirektøren for investeringer i infrastruktur i Samferdselsdepartementet, med lederne for det japanske selskapet Taisei. De ledet et konsortium som bygde jernbanelinja.
For å legge press på japanerne og få dem til å forstå alvoret skar Tahan seg til blods i en finger og underskrev en avtale med sitt blod. Dersom ikke Marmaray blir ferdig i tide kom han og andre av hans tyrkiske kolleger til å ta sine egne liv. Japanerne ble bedt om å underskrive denne avtalen, eller blodspakten, om man vil.
Dette forteller han til den tyrkiske avisa Yeni Safak. Og avisa har til og med et bilde av avtalen som ble undertegnet med blod.
Lamslåtte - Det var nødvendig å fortelle utlendingene hvor viktig dette var for oss. Da de så blodet forsto de omsider vår besluttsomhet, sier Tahan til Yeni Safak.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger