Bløffet om dårlig vær

Kapteinen skyldte på været da han avbrøt landingen. Litt seinere måtte han be om godt vær: Sannhetene var at han hadde glemt kartet over Gardermoen lufthavn!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klokka 06.05 første nyttårsdag 1998 skulle første fly i trafikk lande på den nye rullebanen på Gardermoen. Flight DK 814 fra Phuket med 300 passasjerer om bord var første fly ut.

Innvielsen av storanlegget ble en gedigen flause.
Kjell Hamre og samboeren Ilmen Rotwitt var passasjerer på Premiair-flyet som skulle innvie rullebanen.

- Flyet bråsnudde plutselig midt i innflygningen. Kapteinen skyldte på det dårlige været. Vi skulle bare sirkle litt, og så prøve igjen, sier Kjell Hamre som var på vei hjem fra ferie i Thailand da omdirigeringen plutselig skjedde.

15 minutter før landing på Gardermobanen ble det klart at kapteinen manglet kart over den nyåpnede rullebanen.

Oppgitt stemning

- Vi så på oversiktsskjermen at vi stadig flyttet oss lenger sørover - vekk fra flyplassen. Plutselig kom beskjeden om at vi var på vei til Kastrup. Kapteinen måtte hente kart over den nye rullebanen i Danmark, sier Kjell Hamre.

Den danske kapteinen hadde bare kart over den gamle banen, men ble beordret til å bruke den nye banen som hadde åpnet ved begynnelsen av det sekstimer gamle året.
Flyturen hadde vart i nesten 12 lange timer da kapteinen måtte sette kursen mot København. Over to timer forsinket kunne endelig passasjerene i morgentimene i går forlate flyet - på Gardermoen...

Ifølge flere passasjerer var det en oppgitt og matt stemning om bord da man skjønte kapteinens flause.

Komisk flause

På Kastrup kom en mann løpende ut til flyet med kartene under armen. Dermed kunne kursen igjen settes mot Gardermoen og rullebaneinnvielse.

- Kapteinen var klar over baneskiftet, men var overbevist om at den gamle banen fremdeles kunne brukes. Derfor hadde han ikke tatt med seg begge kartene. I ettertid kan man si at det var feil vurdering, sier Franz Vinther, flygesjef i Premiair, og beklager forsinkelsen.

I flytårnet på Gardermoen ler de av flygertabben.
- Flyselskapene var godt informert om åpningen av den nye rullebanen. Derfor er det både komisk og merkelig at denne første passasjerflylandingen skulle ende på denne måten, sier flygelederassistent Grethe Sundbu. Hun karakteriserer episoden som en flause.

- Men den andre landingen gikk jo greit, sier hun.

ULYKKESFUGLER: </B>- Irriterende å måtte fly helt til Danmark bare fordi kapteinen hadde glemt landingskortene, sier Kjell Hamre og Ilmen Rotwitt som var ombord på Premair-flyet.