Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Bloggfeberen tar av

Kjendiser gjør det. Politikere gjør det. Du og jeg gjør det: Bretter ut alt fra privatliv, sex, meninger og vås på egne blogger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både i USA og Europa er bloggerne blitt en massiv stemme i offentligheten. Nå er bloggingen i ferd med å ta av i Norge også. I dag har minst 30 000 nordmenn sin egen weblogg, og ifølge en undersøkelse meningsmålingsinstituttet Zepera har gjort for ukebrevet Mandag Morgen, publiserer hver tredje nordmann noe eget på nettet minst en gang i uka.

-  Det er blitt lett å få en side opp å gå. Og når folk ser at man får stadig flere lesere, og ser at man kan får tilbakemeldinger på det man skriver, synes folk det er morsomt, sier Tor Andre Wigmostad til Dagbladet.

Han er selv politikk- og filmblogger, og redaktør for samlenettstedet BloggBlogg.

Publiserer dagboka

En blogg - eller en weblogg - er ei nettside der man legger ut personlige meninger og tankespinn om alt mellom himmel og jord.

Verden over er det trolig langt over 20 millioner blogger, og hver dag opprettes det hele 80 000 nye. Og det er ikke bare enslige datanerder som driver med det. Kjendiser som Quincy Jones, John Cusak, Jamie Oliver, Anna Kournikova, Moby og Pamela Anderson er blant dem som har hevet seg ut i bloggeuniverset.

-  Den store majoriteten av bloggerne skriver stort sett dagbokaktige blogger. Men de bloggene som får størst oppmerksomhet er de som tar for seg politikk og samfunn, sier Wigmostad.

Gruppa samfunnsengasjerte og næringslivsorienterte bloggere er økende, og om ikke næringslivet følger med på det som rører seg i bloggeverden, kan de være ille ute, mener Wigmostad.

-  Bedriftene må være med på trenden, både for å overvåke blogger for å hente inn informasjon, og for å drive aktiv kommunikasjon overfor kundene. Men her i Norge ligger de langt etter, sier han, og får støtte fra konsulent og foredragsholder Hakon Lærum ved kommunikasjonsbyrået Fokus1.

-  Bedrifter bør begynne å bruke weblogger som en ressurs? spør han.

Vaktbikkje

Det amerikanske låsselskapet Kryptonite er blant dem som har merket bloggernes makt. Da en anonym innsender postet et innlegg på et diskusjonsforum om at en av sykkellåsene til selskapet kunne dirkes opp med en penn, ble dette plukket opp av flere bloggere. Etter hvert plukket ledende amerikanske medier som The New York Times opp saken.

Da ble selskapet tvunget til å gå ut, og tilby kundene å bytte ut problemlåsene med nye produkter.

Politikk er også et felt der mange bloggere er aktive. Bloggere gis blant annet noe av æren for TV-kanalen CBS\' avsløring om George W. Bush sin påståtte unnasluntring fra Vietnamkrigen floppet.

Også politikerne selv har latt seg bite av basillen. SV-leder Kristin Halvorsen startet opp en blogg i fjor, men trakk inn åra før valgkampen.

Datavalgkamp

Unge Venstre drev en svært aktiv blogge-valgkamp, og ifølge Mandag Morgen brukte Venstre nesten hele reklamebudsjettet sitt på Internett. Venstrepolitikeren Trine Skei Grande er blant dem som drev en «gammeldags valgkamp med ny teknologi».

-  Det var mer spennende og mindre drittsvar enn forventet, sier Skei Grande til Dagbladet.

-  I bloggen får jeg mulighet til å snakke om det jeg synes er mest viktig, og jeg får mulighet til å direkte kontakt med velgerne. Det er vanskelig å nå gjennom i de store mediene, som er mest opptatt er personkonflikter, sier hun.

-  Men den bloggen jeg har fått mest respons på, dreide seg ikke om politikk. Den dreide om en presentasjon av mine to katter, sier Skei Grande.

AKTIV: Trine Skei Grande(V) blogget mye i valgkampen.
GA OPP: SV-leder Kristin Halvorsen fikk ikke blogginga helt til.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media