Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Blues vil alltid være

Navn: Egil KapstadAlder: 60 i dagYrke: Pianist og komponist

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • En gang på begynnelsen av 60-tallet begynte Egil Kapstad å studere musikk ved Universitetet i Oslo. Han fulgte blant annet salig Jon Medbøes forelesninger i musikkhistorie. De to første gangene var det kjempemorsomt. Så begynte Medbøe å snakke om jazz, noe han åpenbart ikke likte. Da mislikte unge Kapstad foreleseren så intenst at han sluttet på dagen.
  • Deretter drev han systematiske musikkstudier på egen hånd. Med Margrete Jansson, mor til Alfred, i tre år. Spilte piano og lærte mye om musikk. Hun sendte ham videre til musikkpedagogen Bjørn Fongård, der han fikk med seg kontrapunkt, harmonilære og tolvtoneteknikk. Han fikk også med seg instrumentasjon.
  • Norges kanskje mest internasjonale jazzpianist har kommet til å signere en mengde originalkomposisjoner. Han har skrevet barneviser, musikk for teater, orkesterverk, blant annet for Stavanger Symfoniorkester, korverk og jazzkomposisjoner.
  • Han har også vært organisasjonsmann på full tid. Daglig leder i Ny Musikk i ett år og varamann til Oslo Musikerforenings styre. Jobbet hardt og var i så mange møter at han verken fikk tid til å spille eller øve. Det endte med overdose av møter og møteallergi.
  • De siste åra har han vært pedagog og undervist de unge og kommende, blant annet på Distriktshøgskolen i Kristiansand og på jazzlinja i Trondheim. Fra begge steder har jeg hørt at han er satt enorm pris på, selv om han stiller strenge krav. Blant medmusikanter er han kjent som mannen med verdens mykeste albuer, som aldri stikker seg fram på andres bekostning.
  • Han vokste opp bak Bislett stadion og ble som åtteåring sendt til pianolærerinne. Etter en stund ville han heller spille håndball. Han ble tent på nytt for pianoet da han gikk på gymnaset. To personer kom på den tida til å stake ut hans kurs videre i livet: Kåre Grøttum og Bill Evans. Kåre ga ham det første kurset i besifring, Evans ga ham sjokk. To år etter at han hadde hørt Evans første gang i 1957, var vi begge lærervikarer på Abildsø skole. Egil satt ved pianoet på lærerværelset og forsøkte å vise hvordan Evans fikk fram forskjellige klangvalører ved å flytte grunntonen som lå i lillefingeren.
  • Kapstad er en stor lyriker ved tangentene. Nettopp derfor ble det så bra da han spilte inn plate og dro på turné med Rolf Jacobsen; nettopp derfor har han spilt inn sju plater med Jan Erik Vold.
  • Og han misliker sterkt folk som sier at det , men ikke det er jazz:

- Gudskjelov for blues. Den blir aldri ryddet bort, og det er jeg glad for.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media