BMW brenner seg inn på netthinna

Lukk øynene, og du ser BMW-logoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I BMWs nye reklamefilm med motorsykkelhelten Ruben Xaus skapes en optisk illusjon hos publikum.

Reklamekampanjen benytter seg av samme effekt som skjer når man ser på sola og lukker øynene. BMW installerte en BMW-logo bak lerretet i kinoen og lysglimtet førte til at logoen festet seg på netthinna til seerne flere sekunder etterpå.

Xaus sier i reklamen at han ber folk som spør ham hva det betyr «å leve ut drømmen sin», om «å se dypt inn i seg selv». «Bare lukk øynene og se dypt inn i deg selv. Kanskje det også er din drøm. Lukk øynene og du vil se det. Lukk dem nå», sier motorsykkelstjerna, og seerne får altså se en BMW-logo.

Dragen forfølger deg BMWs optiske illusjon er av den svært enkle sorten. Hvis reklameskapere virkelig kaster seg på illusjonsbølgen, er det nok av ideer å ta av. Nettstedet madscience samlet i forrige måned noen av nettets beste optiske illusjoner, som langt overgår BMWs forsøk på å komme seg inn i hjernen til publikum.

SOM SOLA: Slik skapes bildet av BMW på netthinna. Effekten er den samme som når du ser på sola og lukker øynene. Foto: Youtube
SOM SOLA: Slik skapes bildet av BMW på netthinna. Effekten er den samme som når du ser på sola og lukker øynene. Foto: Youtube Vis mer

Hva med en reklameplakat som følger deg med øynene når du går forbi? En imponerende optisk illusjon involverer en svært nysgjerrig drage som stirrer på deg (se video i høyre marg).

I virkeligheten er dragens hode konkavt (innoverkrummet), men øynene våre er vant med å se konvekse gjenstander - som et menneskelig ansikt. Derfor «oversetter» hjernen vår dragehodet fra å være innoverkrummet til å bli utoverkrummet, eller tredimensjonalt.

Det at vi ser dragehodet «feil» er imidlertid en god ting - det gjør oss mer effektive til å orientere oss i verden. Ifølge en studie er nettopp evnen til å se et konkavt ansikt som konvekst en av de beste markørene for schizofreni.

Blant schizofrene pasienter, så forsøkspersonene et konkavt ansikt som konvekst kun i seks prosent av tilfellene, mens friske mennesker så et konkavt ansikt som konvekst i 99 prosent av tilfellene. Schizofrene blir altså ikke «lurt».

Ønsker du å brette din egen drage og ha på arbeidspulte, eller kanskje i toppen av juletreet, er det mulig å laste ned, printe ut og brette selv.

Bare i Tyskland En liknende effekt som BMW benytter seg av, er trikset med å få oss til «å fargelegge» et sort-hvitt-bilde. Som regel involverer dette Jesus, men i høyre marg kan du se en borg i flotte farger, hvis du følger instruksjonene. Dette til tross for at bildet er i sort-hvitt.

Sjakkrutene (se video i høyre marg) som tilsynelatende har helt forskjellig farge, men som i virkeligheten er nøyaktig like, lurer de fleste. Måten illusjonen dannes er ved hjelp av kontrastene til de omkringliggende rutene.

Selv om rute «B» er mørk, er den lys i forhold til rutene ved siden av. Videre lurer sjakkbrettet hjernen vår ved å gradvis endre fargene rundt. Disse gradvise endringene ignoreres av hjernen, for bedre å kunne se sjakkbrettet.

Det er usikkert om BMW kommer til å kjøre reklamen i andre land enn Tyskland. Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med BMW Norge, uten å lykkes. Det stilles også spørsmål om reklamen kan utløse søksmål, hvis den utløser epileptiske anfall hos publikum.

PS! Sjekk ut flere optiske illusjoner. Her kan du se hjerter forsvinne på mystisk vis, eller har du tenkt på at du ser tynnere ut, hvis du står på hodet? Denne bloggen har en rekke illusjoner og oppdateres jevnlig. Har du funnet noen kule optiske illusjoner, del dem i kommentarfeltet.

LIKE STORE: Dråpene er like store, men den til høyre ser større ut. VW har også benyttet optiske illusjoner i sine reklamekampanjer, les en blogg om kampanjen her.
LIKE STORE: Dråpene er like store, men den til høyre ser større ut. VW har også benyttet optiske illusjoner i sine reklamekampanjer, les en blogg om kampanjen her. Vis mer