Nordmenn handler mindre rødvin til julemiddagen, men går heller for mer lette og lyse produkter og alkoholfritt, viser juletrenden fra Vinmonopolet.
Vinmonopolet er helt stengt på julaften. Derfor har lille julaften blitt en dag nordmenn rusher til polet for å kjøpe drikke til julematen.
Kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet forteller til NTB at salget stadig dyttes nærmere julaften.
Julesalget fra 1. til 23. desember har økt med 1,9 prosent i år hos Vinmonoplet sammenlignet med i fjor.
Musserende
I fjor endte julesalget av musserende vin på 616 000 liter. I år har nordmenn handlet 674 000 liter boblevin. En økning på hele 9,4 prosent.
Også hvitvin, rosévin og sider har hatt en vekst.
- Folk spiser lettere enn før og da vil de ha noe lettere å drikke. Og vi ser en trend at folk vil ha drikke med lavere sukkerinnhold, færre kalorier og mindre alkohol i, sier Nordahl.
Brems for rødvin
Mens de mer lyse produktene har økt, så faller rødvinssalget. Rødvin er fortsatt den soleklart største kategorien.
I år er det solgt i overkant 4,7 millioner liter rødvin i desember, mot i underkant 4,8 millioner liter samme måned i fjor, noe som betyr en nedgang på 0,9 prosent.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger