FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Privat
FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: PrivatVis mer

Boeing: - Flyluft er renere enn kontorluft

Men flyfabrikanten nekter å svare på kritiske spørsmål om giftgasser i fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Studier har vist at, i gjennomsnitt, så er kabinluft renere enn kontorluft, skriver Boeing-talsmann Bret R. Jensen til Dagbladet i en epost.

Tirsdag denne uka skrev Dagbladet om en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

Onsdag skrev Dagbladet om pilot Susan Michaelis fra Australia som selv er rammet.

I går anklaget YS-organisasjonen Parat, som organiserer 4300 norske flyansatte, flyindustrien for ikke å ta giftgasser i fly på alvor av økonomiske hensyn.

Avviser problemer Dagbladet kontaktet Boeing med spørsmål knyttet til de tyske forskningsfunnene.

Boeing-talsmann Bret R. Jensen svarer per epost at pustelufta i fly er trygg, og peker på at verken BFU-rapporten eller tidligere rapporter har kunnet konkludere med direkte årsakssammenheng mellom forurenset kabinluft og helseproblemer.

Jensen påpeker videre at alle Boeings flytyper er utstyrt med effektive luftfiltre som fjerner 99 prosent av partiklene i den resirkulerte lufta.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje, søl eller overfylling av turbinolje i motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nekter å svare Dagbladet stilte Boeing følgende oppfølgingsspørsmål om giftgasser i fly:

1) - Det er velkjent at giftige gasser kan oppstå og finne veien til kabin og cockpit på grunn av overfylling eller lekkasje av turbinolje i motoren. Etter en av hendelsene som blir omtalt i BFU-rapporten, ble det giftige organofosfatet TOCP (triortokresylfosfat) påvist i en persons blod. Hvilken annen forklaring kan dette ha enn at personen har blitt utsatt for gasser som stammer fra turbinolje i flymotoren?

2) - Kan hende er pusteluft om bord renere enn kontorluft ved normale omstendigheter, men hvordan stiller det seg når en giftgasshendelse inntreffer? Statens arbeidsmiljøinstitutt i Norge publiserte en interessant studie i 2011. De utførte målinger i et fly etter en giftgasshendelse og fant ti ganger for høye konsentrasjoner av det giftige organofosfatet TCP i flyet.

Boeing nekter å svare Dagbladet på disse oppfølgingsspørsmålene.

- Jeg har skaffet til veie de uttalelsene du etterspurte, skriver Bret R. Jensen i en epost.

Dagbladet-serie Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftgasser som kan oppstå i pustelufta i kabin og cockpit i fly.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.

FLYGIGANT: Boeing har hovedkvarter i Chicago, USA. Foto: AP/NTB Scanpix
FLYGIGANT: Boeing har hovedkvarter i Chicago, USA. Foto: AP/NTB Scanpix Vis mer