Ethiopian Airlines-ulykken

Boeing oppdaterer program­varen på MAX-flyene

Etter ulykken i Etiopia.

BLIR OPPDATERT: En Boeing 737 MAX 8-maskin, tilhørende China Southern Airlines, parkert på Boeings anlegg i delstaten Washington. Foto: David Ryder / Reuters / NTB Scanpix
BLIR OPPDATERT: En Boeing 737 MAX 8-maskin, tilhørende China Southern Airlines, parkert på Boeings anlegg i delstaten Washington. Foto: David Ryder / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SISTE:

Australske luftfartsmyndigheter suspenderer all trafikk med Boeing 737 MAX 8-fly til og fra Australia som følge av flystyrten i Etiopia. Suspensjonen er midlertidig mens luftfartsmyndighetene i landet avventer flere opplysninger om årsaken til flystyrten søndag, melder NTB.

AP melder at det sørkoreanske selskapet Eastar Jet midlertidig tar MAX 8-flyene ut av trafikk.

Boeing vil oppdatere programvaren på 737 MAX 8-flyene etter ulykken i Etiopia. Beskjeden kom kort etter at USAs luftfartstilsyn krevde endringer senest i april.

Luftfartstilsyn FAA krever at Boeing så snart som mulig endrer programvaren som skal motvirke at flyet steiler, men mener ikke at situasjonen er så kritisk at flyene bør settes på bakken.

NYTT FLY: På bare seks måneder har den helt nye flytypen Boeing 737 Max 8 styrtet to ganger. Dette vet vi om flyet. Video: CNN Vis mer

Siden Ethiopian Airlines' Boeing 737 MAX 8-maskin styrtet på vei til Nairobi søndag med 157 mennesker om bord, har en rekke land og flyselskaper satt sine MAX-fly på bakken inntil videre.

Singapore la ned forbud mot flyet i sitt luftrom, og Kina har gitt beskjed til alle landets flyselskaper som har slike fly, om å la dem stå inntil videre. Det samme har Indonesia.

Ethiopian Airlines selv har tatt de fire gjenværende flyene de har av MAX-typen ut av trafikk, og en lang rekke andre selskaper har også gjort det, blant dem Royal Air Maroc, Aeromexico, Gol Airlines i Brasil og sørafrikanske Comair.

Flygerne i Aerolineas Argentinas nekter å fly den til årsaken til ulykken i Etiopia er avklart.

Norwegian, som har 18 fly av MAX-typen og 90 i bestilling, har imidlertid ingen planer om å la være å bruke flytypen, og det har heller ikke TUI, som blant annet bruker den på ruter til Kanariøyene.

Ulykken var den andre på fire måneder for den flunkende nye flymodellen. På samme måte som med et Lion Air-fly i Indonesia i oktober, der 189 mennesker omkom, meldte piloten om problemer under oppstigningen, og flyet styrtet få minutter etter avgang.

MAX 8-flyenes status

Disse har satt sine Boeing 737 MAX 8 på bakken etter søndagens flyulykke i Etiopia:

Stater:

Singapore

Kina

Indonesia

Flyselskap:

Ethiopian Airlines (Etiopia, selskapet som eide ulykkesflyet)

Comair (Sør-Afrika)

Cayman Airways (Cayman Islands)

Gol Airlines (Brasil)

Aerolineas Argentinas (Argentina)

Disse gjør det ikke:

USA: Verken flyprodusenten Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter mener det så langt er noen grunn til å ta flytypen ut av trafikk. Heller ikke flyselskapene Southwest Airline og American Airlines, som opererer flytypen, ønsker å gjøre dette.

Russland (S7)

Tyrkia (Turkish Airlines)

Italia ( Air Italy)

Island (Icelandair)

Norge ( Norwegian)

De forente arabiske emirater (Airline flydubai)

Oman (Oman Air)

I India har luftfartsmyndighetene innført ekstra sikkerhetskrav for flytypen, men de har så langt ikke villet nekte flyene å fly.

(Kilde: The Straits Times/NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer