HULL I TAKET: En av passasjerene i flyet som fikk hull i skroget under flyvning tok dette bildet av taket i flyet. Flyet var av typen Boeing 737-300. Foto: Scanpix/AP Photo/Christine Ziegler
HULL I TAKET: En av passasjerene i flyet som fikk hull i skroget under flyvning tok dette bildet av taket i flyet. Flyet var av typen Boeing 737-300. Foto: Scanpix/AP Photo/Christine ZieglerVis mer

Boeing visste om sprekk-problemer

Før et fly landet med hull i taket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går innrømmet Boeing at de var klar over at det var svakheter i deres 737-fly, men at de aldri trodde at et fly kunne sprekke opp midt under en tur.

Innrømmelsen kommer etter at et 15 år gammelt Boeing 737-300 fly fra Southwest måtte nødlande etter at det fikk et hull i taket i 36 000 fots høyde.

Innrømmer feil
Boeing sier at de visste at det var problemer med leddene som binder skroget av flyet sammen, men at de ikke trodde at det kom til å bli et problem før flyet hadde tatt av og landet langt flere ganger enn flyet som fikk problemer på fredag.

- Planen vår var å anbefale inspeksjoner etter 60 000 turer. Ingen av flyene er nært det antallet ennå, sier Paul Richter, sjefsingeniør for Boeings 737 classics-serie, til ABC News.

Flyet fra Southwest Airlines som fikk revet opp en sprekk på skroget på fredag, hadde bare vært igjennom 39 000 sykluser.

Skal undersøkes
Boeing anbefaler nå at alle fly som har vært igjennom mer enn 30 000 flyvninger skal undersøkes for sprekker.

Southwest forteller at de etter undersøkelsene har oppdaget sprekker i fem fly.

Tretten fra Norwegian
Tretten fly fra Norwegian er i kategorien som skal skal undersøkes.

- Vi skal innen kort tid gjennomføre undersøkelsene som Boeing har anbefalt, sier Åsa Larsson, presse- og informasjonsansvarlig i Norwegian.

Undersøkelsene kommer ikke til å påvirke flytrafikken.

SAS har ingen fly av denne typen.