- Boikott banken for dumme menn!

Mannsforsker Jørgen Lorentzen foreslår boikott av Sparebanken NOR på grunn av reklamekampanjen banken nå kjører i aviser, blader, busser og trikker. Etter å ha mottatt en rekke klager, ba Forbrukerombudet i går NOR om å trekke tilbake annonsene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombud Torfinn Bjarkøy mener Sparebanken NORs framstøt er i strid med forbudet om kjønnsdiskriminerende reklame i markedsføringsloven.

- Derfor har jeg skrevet til banken og bedt om at annonsen trekkes, sier Bjarkøy.

Lavpannet

Mannsforsker Jørgen Lorentzen ved Universietet i Oslo reagerer fordi menn framstilles som sexgale uten evne til omsorg og refleksjon.

- Nå tør ikke reklamefolk lenger kødde med kvinner, og tar i stedet menn. De tror de kan gjøre hva de vil med oss. Slike annonser spiller på det mest lavpannede hos folk. Jeg ser forsøket på humor, men totalbildet blir sjanseløst.

Sparebanken NOR ønsker seg tydeligvis dumme menn som kunder, siden det er det budskapet de sender ut. Derfor vil jeg oppfordre alle kloke menn til fortest mulig å forlate Sparebanken NOR og finne seg en bank som er åpen for tenkende menn, sier Lorentzen.

Og legger til:

- Jeg slutter aldri å forundre meg over reklamefolks utrolige manglende evne til kreativitet. Isteden reproduserer de de mest håpløse fordommer om hva og hvem mennesker er.

Gjør alt feil

Ingunn Yssen, leder for likestillingssenteret, mener Sparebanken NOR må være et funn for sine konkurrenter.

- Banken gjør jo konsekvent alt feil. Dette er så passé at man må spørre seg hva slags reklamefolk og markedsførere de bruker. De fleste av oss blir nesten ikke støtt, fordi det bare er teit, sier Yssen.

Likestillingsombud Anne Lise Ryel mener annonsen underbygger fordommer.

- Den støter både kvinner og menn. At hun ønsker seg mest en trygg favn og havn, mens han bare er ute på sexjakt. Vi kan le litt, men må si jeg er forundret over at banken bruker penger på den typen kampanje, som er så avleggs og gammeldags, sier Ryel.

Barnegråt

I brevet til Sparebanken NOR skriver forbrukerombud Torfinn Bjarkøy at annonsen framstiller kvinnen som ubesluttsom og opptatt av klær, sko og sladder, mens mannen skryter, lyver og har liten evne til å høre barnegråt om natta.

SPILLER PÅ FORDOMMER: Mannsforsker Jørgen Lorentzen ved Universitetet i Oslo synes Sparebanken NOR reproduserer de mest håpløse fordommer om menn og kvinner i bankens siste reklamekampanje.