BØR FÅ KONSEKVENSER: Tord Tjelflaat i renovasjonsselskapet IVAR har ombestemt seg etter regnskogblemmen til JCDecaux. Foto: Privat.
BØR FÅ KONSEKVENSER: Tord Tjelflaat i renovasjonsselskapet IVAR har ombestemt seg etter regnskogblemmen til JCDecaux. Foto: Privat.Vis mer

Boikotter reklamegigant etter regnskogs-brøler

JCDecaux mister storkunde etter avsløringen om regnskogtømmer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et interkommunalt renovasjonsselskap i Stavangerregionen boikotter JCDecaux etter at det ble kjent at reklameselskapet har benyttet regnskogtømmer i 700 busskur i Rogaland.

- Vi hadde møte med JCDecaux i januar og så for oss å bruke reklameveggene i busskurene for å nå ut til folk med informasjon om kildesortering, vise fram produkter laget av resirkulerte produkter, og så videre. Men etter å ha lest saken på Dagbladet.no i dag har vi bestemt oss for å kutte samarbeidet, sier overingeniør Tord Tjelflaat i IVAR til Dagbladet.no.

IVAR - interkommunalt vann-, avløps- og renovasjonsverk er eid av Stavanger, Sandnes og Jær-kommunene og omfatter i alt 270 000 innbyggere.

- Brudd på egen policy
I Miljøverndepartementet jobbes det mot importforbud av regnskogtømmer. Staten har kuttet ut bruk av tropisk tømmer i offentlige bygg og tidligere statssekretær Henriette Westhrin gikk i 2007 ut og frarådet bruk av alt tropisk tømmer fordi det ikke finnes tilfredsstillende miljøsertifikater.

- Etter å ha lest miljøpolitikken til JCDecaux, der det står at de skal stille strengere miljøkrav enn det som står i lover og forskrifter, ble jeg veldig overrasket. Det at et så stort og seriøst reklamefirma setter seg så store mål og så ikke etterlever det, synes jeg er skremmende og trist. Vi i IVAR har også våre verdier, vi skal være et åpent, engasjert og pålitelig foretak, og da må vi også benytte oss av pålitelige leverandører. Vi kan ikke samarbeide med slike, sier Tjelflaat.

- Bør fjerne benkene
- Jeg ser de beklager, men det får være grenser. Regnskoghost er et profilert miljøproblem. Hvis vi skal inngå samarbeid med dem bør de vise troverdighet og samfunnsansvar. JCDecaux bør fjerne regnskogbenkene og erstatte dem med noe annet, eller gjøre andre overbevisende tiltak, mener overingeniøren.

Han oppfordrer andre miljøengasjerte foretak til å boikotte reklamegiganten.

- Dete bør få konsekvenser for JCDecaux til de har gjort noe med det. Jeg vil også anmode administrerende direktør Øyvind Markussen om å gå til sentralledelsen med denne saken. 700 busskur i Rogaland er ikke all verden, men hvis det er slik overalt, er det alvorlig, sier han.

Flere har tipset Dagbladet.no om at det finnes miljøvennlige og sterke alternativer til regnskogtre. Både av resirkulert plast og såkalt regnskog-substitutt laget av norsk, bærekraftig tømmer.

Administrerende direktør Øyvind Markussen i JCDecaux Norge har ikke snakket med IVAR og vil ikke kommentere boikotten, men har følgende svar på kritikken:

- Har ikke brutt noen lover
- Vi ser at vi kunne ha opptrådt annerledes når det gjelder materialvalg og informasjonsinnhenting, men denne saken er blåst ut av alle proporsjoner. Vi har ikke brutt noen lover eller forskrifter. Ved å bruke en sertifisert leverandør har vi gått lenger enn loven krever, så jeg klarer ikke å se at vi har brutt vår egen policy. Å hogge ned nye trær for å skifte ut benkene, vil være det stikk motsatte av å drive med bærekraftig utvikling, sier Markussen.

Han forteller at saken allerede er forelagt sentralledelsen i JCDecaux.

BENKER AV REGNSKOGTRE: Opprinnelsen til ipétreet er ukjent. Foto: Erling Hægeland. Vis mer