Boikotter togseminar

SKIEN (Dagbladet): NSBs øverste sjef Osmund Ueland boikotter aktivt seminaret som Interesseselskapet Sørnorske Høgfartsbanar skal holde i neste uke. - Møtet er skadelig for jernbanen, sier Ueland til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ueland har bedt toppfolk i NSB og i Jernbaneverket om å holde seg unna seminaret, som åpnes av statsråd Odd Einar Dørums politiske rådgiver Atle Hamar.

På seminaret skal det legges fram planer for hvordan et moderne høyhastighets jernbanenett i Sør-Norge kan bygges opp. 14 kommuner fra fem fylker står bak interesseselskapet, som har ansatt den tyske jernbaneeksperten Jörg Westermann som daglig leder.

Opprinnelig var hele 16 nøkkelpersoner fra NSB og Jernbaneverket her hjemme meldt på til togtoppmøtet i Asker. Nå har 11 trukket seg.

Skuffet

Styreformann i interesseselskapet, Kviteseid-ordfører Inge Fjalestad (Sp), er svært skuffet og ikke så lite forbannet over boikotten:

- Folk i Jernebaneverket har skrevet til oss og beklaget at de har måttet melde avbud. De sier at de har måttet si nei etter pålegg fra høyere hold. Ueland har aktivt betegnet alle våre planer som rene luftslott. Deretter har han aktivt boikottet seminaret, som støttes av ledelsen i Samferdselsdepartementet, sier Fjalestad.

Han tror at Uelands møtefrykt har denne bakgrunnen:

- Ueland er livredd for konkurranse. Ledelsen i De tyske statsbaner har uttalt at dersom ikke Norge selv er interessert, så kan det være aktuelt at tyskerne anlegger og driver en slik høyhastighetsbane i Norge.

Innrømmer boikott

Osmund Ueland innrømmer at han har gjort sitt for å stikke kjepper i hjulene for interesseselskapets storstilte opplegg:

- En del av min jobb har vært å ta livet av slike planer, som jeg vil betegne som rene luftslott. Dette dreier seg om prosjekter til mellom ti og tjue milliarder kroner, og det bare i Sør-Norge, der vi i dag snaut nok makter å skrape sammen penger til et krysningsspor til 25 millioner. Derfor har jeg bedt mine kolleger om ikke å stille opp på seminaret.

- Hvorfor er det så farlig at de møter opp, ikke minst når den fremste europeiske ekspertise er til stede?

- Jeg sier akkurat det jeg mener. Dette møtet er skadelig for jernbanen i Norge. Det setter folk på ville tanker. Da synes jeg det er galt at våre nøkkelpersoner bruker kostbar tid på et slikt opplegg.
Ueland synes også det er forstemmende at Interesseselskapet Sørnorske Høgfartsbanar lokker hele 14 kommuner til å bruke penger på noe som ifølge NSB-sjefen aldri kan lykkes.