Boka og publikum

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Denne helga yrer det av aktivitet rundt bøker i hovedstaden. To av bransjens sterkeste aktører arrangerer bokmesse, og publikum strømmer til. De kommer ikke bare for å høre de mest kjente og mest solgte forfatterne, men også for å delta på de mer spesielle og smale tilbudene. Fra før vet vi at det er rekordoppslutning om opplesninger og bokarrangementer rundt om i hele landet.
  • Boka har vært meldt død en rekke ganger. Først ved radioens ankomst og sist ved introduksjonen av Internett. Hvem skulle trodd at bøkene fortsatt skulle ha horder av lesere langt inn i TV og videos tidsalder? Det skrevne ord i innbundet form synes å ha en utrolig evne til å overleve. Kanskje vil ordene i framtida finnes på en tynn skjerm eller på vår egen netthinne, men boka er definitivt ikke på sotteseng.
  • Vi er midt inne i bokhøsten. Publikum kjøper og leser bøker som aldri før. Leserundersøkelser har for lengst påvist at svært mange av oss har en eller flere bøker under lesning til enhver tid. Det er bra, for et lite språksamfunn som det norske er helt avhengig av et levende litterært liv. Det er også verdt å merke seg den rolle bokutgivelser spiller i norske medier og offentlighet. En strålende romankritikk eller en spennende debutbok er nyhet og kommentarstoff.
  • Litterært sett er vi inne i en frodig periode. Om ikke en ny «gullalder» så synes det å gro livlig i de litterære gressganger. Den svenske storavisa Dagens Nyheter har vært i Norge og konstaterer at den litterære temperaturen i nabolandet er høy. Det er riktig observert. Den unge generasjonen forfattere har satt sitt tydelige preg på utgivelsene de seinere årene. Det er nok å nevne navn som Linn Ullmann, Tore Renberg, Erlend Loe, Hanne Ørstavik og Karl Ove Knausgård. Ekstra hyggelige er det at det er den unge forfatteren Jonny Halbergs bok som uoffisielt er utropt til årets roman.