Bokhøsten er her

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utgivelsen av Lars Saabye Christensen siste bind i

«Beatles»-trilogien markerer for alvor starten på bokhøsten. Og med den kommer også den årlige debatten om hvem som skal bestemme når bokanmeldelsene skal på trykk. Er det mediene eller forlagene? Lanseringen av ei bok som Saabye Christensens, er et nøye planlagt pr-jippo fra

forlagenes side. Målet er at flest mulig anmeldelser, omtaler og intervjuer publiseres på nett, papir, i radio og på tv

samme dag som boka legges ut i bokhandlene i store

stabler. Mest mulig oppmerksomhet skal gi størst

mulig salg.

For leseren er kritikken av en slik bok en nyhet. Leseren ønsker å få anmeldelsen raskt. Av frykt for at anmeldelsen skulle komme på trykk før markedsførernes nøye oppsatte plan, fikk Dagbladet boka til anmeldelse først dagen før lansering. Andre aviser fikk langt den tidligere. Samtidig blir det reist kritikk av at én dag er uforsvarlig liten tid til å anmelde en roman. Det er debatt vi tar på alvor. Det bør også forlagene gjøre.