Boksen går rett til værs

Den norske alkoholtrenden er i ferd med å ta en brå vending. Salget av alkopop og andre in-drikker stuper. Nå er det boksøl for alle penga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av boksøl har eksplodert. To måneder etter at det ble innført pant også på bokser, forlater nå hver tredje øl dagligvarebutikken i boks.

- En boks er unektelig lettere å bære enn en flaske, kommenterer formann i Pilsens Venner, Alf Kramer, til Dagbladet. Han ønsker boksølet hjertelig velkommen på det norske markedet, og mener det skal en ekte kjenner til for å smake forskjell på innholdet i boks og flaske.

- Mitt høyeste ønske nå er at boksen skal skvise plastflaska helt ut, sier Kramer.

Pop

Det er ungdommen som kjøper boks. Marketingsjef Hartvig Johannson i Ringnes forteller at forbrukertester og tilbakemeldinger fra handelen viser at kjøpergruppa særlig består av folk mellom 18 og 30 år. Det økte bokssalget går på bekostning av andre produkter.

- Vi merker tydelig at halvliterboksen konkurrerer ut 0,7-flaska. Salget av alkopop har også stupt den siste tida, sier Johannson, men understreker at det kan ha andre årsaker enn lanseringen av boksølet.

Myteomspunnet

Prismessig er det fortsatt noe dyrere å handle dråpene i boks. Du må ut med et par kroner ekstra for den lette emballasjen.

- Vi er nysgjerrige på alt som kan gi oss internasjonale poeng, sier trendanalytiker Paal Fure i Bengal Consulting. Han gir nyhetsverdien mye av æren for det eksplosjonsartede salget.

- Det at boksen tidligere har vært eksklusiv kan være en grunn til at den nå opplever en sånn suksess. I tillegg er den myteomspunnet. Den skal både smake bedre og bli kaldere enn flaskeølet. Hvis du tror på dette, stemmer det for deg, forklarer Fure.